EPN-V2

Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7 Programme description

Programme name, Norwegian
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
300 ECTS credits
Duration
10 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016,- justert etter revidert forskrift fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juli 2023.

OsloMet – storbyuniversitetet (OsloMet) utdanner dyktige lærere til norsk skole. I løpet av grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 skal studentene tilegne seg kunnskap, ferdigheter og kompetanse som setter dem i stand til å forholde seg til hele mennesket gjennom undervisningen og læringen i fagene. Studentene vil gjennom sin integrerte, profesjonsnære, forskningsbaserte og utviklingsorienterte grunnskolelærerutdanning utvikle solid kunnskap i fag, fagdidaktikk og pedagogikk, og solide ferdigheter i å undervise i fagene, lede en klasse og fylle rollen som kontaktlærer.

Grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 er en femårig integrert masterutdanning (300 studiepoeng) som kvalifiserer for tilsetting i undervisningsstillinger i grunnskolens 1.-7. trinn. Utdanningen legger vekt på både breddekunnskap i fag og faglig spesialisering og fordypning.

Forskning viser at de første skoleårene er avgjørende for senere skolegang og yrkesliv. Begynneropplæring er et sentralt tema i alle lærerutdanningsfagene, men det legges i særlig grad vekt på den første lese-, skrive- og matematikkopplæringen i det tredje semesteret av utdanningen.

I alle fag i utdanningen blir det vektlagt å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) og ferdigheter i bruk av estetiske arbeidsformer, og en flerfaglig og mangfoldig dimensjon vil være et gjennomgående trekk. Grunnleggende ferdigheter i alle fag og utvikling av studentenes kompetanse i forskning og utvikling (FoU) fram mot en praksisrettet masteroppgave har også en sentral plass i utdanningen.

Blant annet i arbeid med psykososialt læringsmiljø møter studentene studenter fra andre profesjonsutdanninger ved OsloMet, som barnevernspedagogutdanningen, helsesykepleierutdanningen og barnehagelærerutdanningen, for å lære om andre profesjoner og samtidig bli mer bevisst sin egen. Gjennom slike møter opparbeides en tverrprofesjonell kompetanse.

Target group

Målgruppen for studiet er personer som ønsker å arbeide som grunnskolelærer på 1.-7. trinn.

Admission requirements

Generell studiekompetanse.

Det er ikke mulig å søke opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

Learning outcomes

Grunnskolelærerutdanningen skal kvalifisere lærere til å utøve et krevende og komplekst yrke i et samfunn som preges av mangfold og endring. Når det gjelder mangfoldsbegrepet, er det en bred betydning av begrepet som er lagt til grunn. Det omfatter mangfold av kulturer, religioner, livssyn, sosioøkonomisk bakgrunn, språk, kjønn, seksuell legning, funksjonalitet, og identitet. Læringsutbyttet må ses i sammenheng med fagenes innhold og arbeidsmåter. Kandidaten skal etter fullført grunnskolelærerutdanning ha læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det skal være et fundament for arbeid i skolen og videre kompetanse- og profesjonsutvikling, slik det er definert i § 2 ”Læringsutbytte” i forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7:

KUNNSKAP

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
  • har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage – skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i en skole og et samfunn preget av mangfold
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

Content and structure

The course discusses theoretical and practical aspects of modern DNS technology applied to detect genetic variation in the human genome (DNS), including NGS (Next Generation Sequencing) methods. It focuses on normal variation and variation in connection to predisposition for diseases. The laboratory part comprises a practical introduction to PCR method, DNA sequence analysis, DNA fragment analysis, and quantitative PCR (qPCR, analysis of gene expression). The practical part includes exercises with basic bio informatics tools for the analysis of DNA, RNA, and amino acids sequence data. The bioinformatics part also provides an introduction to the analysis of NGS data, including with the aid of RStudio.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 1

4. semester

Elective Subjects - Health and Nutrition 1

4. semester

Elective Subjects - Music 1

4. semester

Elective Subjects - English

4. semester

Elective Subjects - RLE1

Elective Subjects - Physical Education 1

4. semester

Elective Subjects - Science Education 1

4. semester

Elective Subjects - Social Studies 1

4. semester

3rd year of study

Elective Subjects - Sign Language (Part 2 of 2)

6. semester

Spesialisation - Technology Enhanced Pedagogy 1

6. semester

Elective Subjects - English

6. semester

Elective Subjects - English2

5. semester

Elective Subjects - RLE1

Elective Subjects - RLE2

Elective Subjects - Physical Education 1

6. semester

Elective Subjects - Physical Education 2

5. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 1

6. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 2

5. semester

Elective Subjects - Health and Nutrition 1

6. semester

Elective Subjects - Mathematics 2

5. semester

Elective Subjects - Music 1

6. semester

Elective Subjects - Music 2

5. semester

Elective Subjects - Science Education 1

6. semester

Elective Subjects - Science Education 2

5. semester

Elective Subjects - Norwegian 2

5. semester

Spesialisation - Professional Pedagogy 1

6. semester

Elective Subjects - Social Studies 1

6. semester

Elective Subjects - Social Studies 2

5. semester

Spesialisation - Special Needs Education 1

6. semester

Sustainability in Education

Elective Subjects - Sign Language (Part 1 of 2)

5. semester

6. semester

4th year of study

7. semester

8. semester

Elective Subjects - English and English Subject Pedagogy 1

7. semester

Elective Subjects - English and English Subject Pedagogy 2

8. semester

Elective Subjects - Physical Education 1

7. semester

Elective Subjects - Physical Education 2

8. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 1

7. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 2

8. semester

Elective Subjects - Mathematics and Mathematics Education 1

7. semester

Elective Subjects - Mathematics and Mathematics Education 2

8. semester

Elective Subjects - Music and Music Education 1

7. semester

Elective Subjects - Music and Music Education 2

8. semester

Elective Subjects - Science Education 1

7. semester

Elective Subjects - Norwegian Education 2

8. semester

Elective Subjects - Norwegian Education 1

7. semester

Elective Subjects - Norwegian Education 2

8. semester

Elective Subjects - RLE and RLE Education 1

7. semester

Elective Subjects - RLE and RLE Education 2

8. semester

Elective Subjects - Initial Learning 1

7. semester

Elective Subjects - Social Studies Education 2

8. semester

Elective Subjects - Sign Language Subject Pedagogy 1

Elective Subjects - Sign Language Subject Pedagogy 2

Elective Subjects - Initial Education 1

7. semester

Elective Subjects - Initial Education 2

8. semester

5th year of study

9. semester

10. semester

Spesialisation - Technology Enhanced Pedagogy 2

9. semester

Elective Subjects - English and English Subject Pedagogy 3

9. semester

Elective Subjects - Physical Education 3

9. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 3

9. semester

Elective Subjects - Mathematics and Mathematics Education 3

9. semester

Elective Subjects - Music and Music Education 3

9. semester

Elective Subjects - Science Education 3

9. semester

Elective Subjects - Norwegian Education 3

9. semester

Spesialisation - Professional Pedagogy 2

9. semester

Elective Subjects - RLE and RLE Education 3

9. semester

Elective Subjects - Social Studies Education 3

9. semester

Spesialisation - Special Needs Education 2

9. semester

Elective Subjects - Sign Language Subject Pedagogy 3

Elective Subjects - Initial Education 3

9. semester

Teaching and learning methods

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of structural and molecular variation, such as sequence, length, and copy number variation, and mechanisms leading to genetic variation
  • advanced knowledge of genetic variation that can lead to disease
  • in-depth knowledge of screening methods that are used in medical genetics and high-throughput methods used for molecular genetic research
  • advanced knowledge of the principles behind methods and their areas of application
  • specialised insight into the areas of application for selected bioinformatics tools for DNA and RNA analyses.

Skills

The student is capable of

  • carrying out independent basic analyses using the PCR technique, DNA sequencing, fragment analysis and qPCR
  • independently assessing the suitability of methods and using this in the development of diagnostic methods
  • understanding and interpreting quantitative qPCR results in an independent manner
  • using basic bioinformatics tools in the development of methods and analysis of NGS data

Competence

The student is capable of

  • familiarising him/herself with and taking a critical approach to new methods and apparatuses used in biomedicine (including NGS platforms), with a view to their areas of application, possibilities, and limitations

Practical training

Work and teaching methods include lectures, seminars, laboratory courses, group work and self-study.

Internationalisation

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • minimum attendance of 80% at the laboratory course
  • minimum attendance of 80% at seminars
  • approx. three written laboratory reports in accordance with specified criteria

Work requirements

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den fagansvarlige.

Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har som hovedregel en ny innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, har ikke krav på et nytt forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan og i fagplan for praksis.

Krav om deltakelse og flerfaglige opplegg

Grunnskolelærerutdanningene utdanner studenter til et yrke som ikke kan læres ene og alene gjennom å lese teori. Mye av kunnskapen må utvikles sammen med andre gjennom samtaler, diskusjoner, gruppearbeid, hverandreundervisning m.m. I tillegg er det en løpende skikkethetsvurdering gjennom lærerstudiet.Av denne grunn er mye av den timeplanlagt undervisning på syklus 1, de første 3 årene, obligatorisk. På syklus 2, 4. og 5. studier er det noe obligatorikk knyttet til bestemte aktiviteter.

Det er krav om deltakelse på det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTERACT (INTER1100, INTER1200 og INTER1300), som må være godkjent for å få tildelt vitnemålet. Dette kravet gjelder for kull i utdanningen med oppstart høsten 2020 og senere.

Andre krav om deltakelse er nedfelt i den enkelte fag- og emneplan og i fagplan for praksis. Det er i tillegg krav om deltakelse knyttet til flerfaglige opplegg, og disse må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet studenten tar det semesteret.

Nærmere informasjon om flerfaglige opplegg i 1.-3. semester er lagt inn i emneplanene.

I 4. semester er det to flerfaglige opplegg med krav om obligatorisk deltakelse:

Demokrati og menneskerettigheter

Det er krav om at studenten må delta i de flerfaglige øktene og utføre arbeidsoppgaver som er inkludert i opplegget. Ved fravær over 20 % må studenten gjøre et kompensatorisk, skriftlig arbeid. Krav om innhold og omfang til det kompensatoriske arbeidet avhenger av de flerfaglige og didaktiske perspektivene studenten har mistet på grunn av fraværet.

Førstehjelpskurs i teori og praksis

Førstehjelpskurset vil foregå over tre dager med både teoretiske og praktiske økter. Det er krav om at studenten må delta på alle øktene. Fravær på de teoretiske øktene må kompenseres med en skriftlig tekst om temaet/temaene som tas opp i undervisningen. Krav om antall ord i teksten vil være styrt av hvor mange økter som studenten ikke har deltatt på. Det er krav om at teksten følger retningslinjer for APA-stilen. Fravær på praktisk del må kompenseres med tilsvarende praktisk kurs på et senere tidspunkt.

I 6. semester er det to flerfaglige opplegg med krav om obligatorisk deltakelse:

Internasjonale dager

Det er krav om at studenten må delta i de flerfaglige øktene og utføre arbeidsoppgaver som er inkludert i opplegget. Ved fravær over 20 % må studenten gjøre et kompensatorisk, skriftlig arbeid. Krav om innhold og omfang til det kompensatoriske arbeidet avhenger av de flerfaglige og didaktiske perspektivene studenten har mistet på grunn av fraværet.

Bærekraft og innovasjon – med praktisk-estetiske elementer

Det er krav om at studenten må delta i de flerfaglige øktene og utføre arbeidsoppgaver som er inkludert i opplegget. Ved fravær over 20 % må studenten gjøre et kompensatorisk, skriftlig arbeid. Krav om innhold og omfang til det kompensatoriske arbeidet avhenger av de flerfaglige og didaktiske perspektivene studenten har mistet på grunn av fraværet.

Disse kravene konkretiseres i årsplanen for studieåret som er klar ved studieårets begynnelse.

Assessment

Grade scale A-F

Other information

Godkjent av studieutvalget 16. november 2016.

Redaksjonell endring foretatt 3. juli 2017, 15. mai og 5. juni 2018 og 7. mars og 25. juni 2019.

Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 25. januar 2021.

Redaksjonell endring lagt inn 11. mai 2021.

Gjeldende fra høstsemesteret 2021.

Redaksjonell endring lagt inn høst 2025