EPN-V2

MFAGL4000 Art and Crafts Education Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk: kunst og håndverk
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet belyser ulike perspektiv på utdanning og læring innen fagområdet design, kunst og håndverk. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, lærerrollen og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Tverrfaglige tema fra skolen relateres til og drøftes i en faglig kontekst. Bærekraftig utvikling, kritisk refleksjon, kvalitetsvurderinger, kultur og medborgerskap drøftes i lys av lærerrollen og aktuelle læreplaner.

Required preliminary courses

  • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
  • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
  • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
  • har inngående kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger de praktiske og estetiske fagene.
  • har inngående kunnskap om profesjon og undervisning, læring og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv.
  • har inngående kunnskap om design, kunst og håndverk som skole-, kultur-, og forskningsfag i samtid og historisk kontekst.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold innen utdanningfeltet design, kunst og håndverk
  • kan analysere og vurdere læreplaner som grunnlag for undervisning og drøfte tendenser innen fagfeltet, med utgangspunkt i praksiserfaringer og forskningsbasert kunnskap
  • kan ta stilling til og nyttiggjøre seg av nasjonal, nordisk og internasjonal fagdidaktisk forskning.
  • behersker krav til akademisk skriving.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan ut fra fagets muligheter bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk.
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av aktuelle læreplaner og betydningen av profesjonsfelleskap.

Teaching and learning methods

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can justify the choice of systems and procedures for quality monitoring and quality assurance of analysis processes
  • can describe systems and processes relating to the accreditation and certification of medical laboratories
  • can statistically assess and establish a reference area
  • can determine and assess the specificity, sensitivity and accuracy of analytical methods
  • can explain the concepts predictive value, odds ratio and ROC curves
  • can explain the laws and regulations that regulate medical laboratory activities
  • can explain how durability tests of sample material are carried out

Skills

The student

  • can apply statistical methods and tools, such as table analysis, variance analysis, correlation, and simple and multiple linear and logistic regression
  • can carry out and explain hypothesis testing, parametric and non-parametric methods, as well as correlation and regression analysis
  • can use one and two-way variance analysis for repeated measurements
  • can assess and discuss the significance of pre-analytical, analytical and post-analytical sources of error for the result/quality of the analysis
  • can choose and apply statistical methods used to quality assure medical laboratories
  • can plan and carry out comparisons of analytical methods and assess measures
  • can apply advanced knowledge of analytical variation in terms of repeatability and reproducibility

General competence

The student

  • can describe key methods for statistical analysis and make justified choices of statistical methods for use in research and method validation
  • can discuss and analyse relevant issues and actively contribute to the execution of advanced work tasks relating to quality control and quality assurance in laboratories

Course requirements

Work and teaching methods include lectures, digital lectures, flipped classroom, seminars, group work and self-study

Assessment

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Practical execution of a statistics assignment in groups of 3-4 students. The assignment is carried out with the help of relevant analysis programs used in the course.

Permitted exam materials and equipment

Supervised individual written exam, 4 hours.

The paper can be written in English or a Scandinavian language.

Grading scale

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Examiners

Grade scale A-F.

Overlapping courses

All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.