Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO4210 Initial Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Begynneropplæring 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4110 Begynneropplæring 1
Emne 2: Begynneropplæring i matematikkdidaktikk
•Tre sentrale temaer i emnet er:
•Lekende og utforskende læring i matematikk
•Motivasjon og mestring
•Tilpassa opplæring og vurdering
Required preliminary courses
In this course, you will learn about nursing, particularly related to acute, critical, and chronic illnesses, mental health, and substance abuse with a person-centred approach. The course builds upon the foundation of nursing and scientific principles from the first year of study. Integrating of Evidence-Based Practice (EBP) that forms the basis for nursing decision-making processes is central.
Key elements of the course also include an introduction to scientific theory and methodology as a basis for searching literature and knowledge related to the course's themes.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap i matematikkdidaktisk forskning med relevans for begynneropplæring
- har inngående kunnskap om lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen
- har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy
- har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori knyttet til ulike analoge og digitale læringsressurser
- har inngående kunnskap om digitalisering i matematikkfaget i et skole- og samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og lede ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
- kan analysere og kritisk vurdere læringsressurser med relevans for matematikkfaget
- kan trekke inn matematikkfaglige dimensjoner i en tverrfaglig sammenheng, for eksempel i arbeid med bildebøker
- kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte
- kan gi læringsfremmende tilbakemeldinger som ivaretar elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere og argumentere for ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
- kan reflektere rundt motivasjon, tilpassa opplæring og vurdering i matematikk i et mangfoldig klasserom
- kan reflektere over matematiske perspektiver i begynneropplæringen på ulike arenaer på skolen, i hverdagen, ute og inne
Content
All answers are assessed by two examiners.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Teaching and learning methods
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can explain person-centered nursing for children and adults
- can describe normal development from childhood to adulthood
- can describe depression, anxiety (possibly mental illness), and substance abuse problems as possible part of a patient's reaction to illness
- can describe the care perspective related to hope and coping
- can give an account of nursing care for acute, critical and chronic illness and the consequences for person-centred nursing care
- can define what Evidence-Based Practice (EBP) is and understand the rationale behind EBP and shared decision-making
- have knowledge of scientific theory and research methodology.
- can describe various types of studies and characteristics of different issues and scientific articles, and explain how knowledge is placed in the knowledge pyramid
- can describe the terms informed consent and consent competence, and their importance in the health service
Skills
The student can
- apply knowledge of person-centered nursing to discussions about disease, mental health, and substance abuse issues
- prevent and resolve value conflicts/conflicts of interest in meetings with patients, relatives and other cooperating parties
- describe methods for collecting and analysing quantitative and qualitative data
- develop a relevant search strategy for a nursing professional/clinical question and conduct the search for summarised knowledge (from the top of the knowledge pyramid)
- critically evaluate health claims in the media and analyse and interpret the processes by which information and misinformation are distinguished, disseminated, and used in various contexts
General competence
The student can
- reflect on how person-centered nursing, as a working process, can contribute to caring for patients with disease, mental health, and substance abuse issues
- can describe research ethical aspects in all phases of research projects
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Formålet med arbeidskravene er å kople de teoretiske perspektivene til praksis i skolen, samt utvikle et kritisk blikk på vitenskapelige tekster. Organiseringen er varierende i grupper og i seminarer for å utvikle evnen til å jobbe i profesjonelle fellesskap Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis kartlegging i matematikk av elev i praksis. Deretter gruppevis rollespill av utviklingssamtale basert på kartleggingen. Omfang 15 minutter + 5 minutter tilbakemelding per gruppe.
- Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis planlegging og gjennomføring av et matematikkdidaktisk lekbasert undervisningsopplegg i praksisperioden. Deretter, etter praksisperioden leveres en tekst med vurdering av undervisningsopplegget, med kopling til aktuell teori og forskning. Omfang 1500 ord +/-10 %, med analyse og drøfting av elevarbeider
- Gruppevis analyse og vurdering av analoge læringsressurser i matematikk for begynneropplæringen. Muntlig framlegg som for eksempel en utdanningsmesse samt skriftlig framstilling. Omfang: om lag 10 minutter pr. gruppe på muntlig del og skriftlig framstilling, omfang 1 A4-ark.
- Aktiv deltakelse på to seminarer knyttet til kritisk lesing av pensumtekster. Studenter skal individuelt muntlig drøfte pensumartikler på ca. 5 minutter, som skal danne grunnlag for videre diskusjon i seminaret.
Nærmere retningslinjer for arbeidskrav og obligatorikk gis i undervisningsplanen.
MERKNAD!
For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav: Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:
- Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
- Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Assessment
The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:
- 80 % attendance of timetabled activity marked.
- Group assignment, 3-5 students, scope of 1,200 words (+/- 10 %) with a chosen problem that involves the design and implementation of a relevant literature search related to the course's theme, which is based on KBP.
Permitted exam materials and equipment
Supervised individual written exam.
- 5 hours.
Grading scale
None.
Examiners
Grade scale A-F.