EPN-V2

M1GMT3100 Matematikk 2, emne 4 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 2, Subject 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.

I emne 4 fordyper studenten seg i matematikkfaglige og matematikkdidaktisk tema. I emnet vil det også i større grad bli vektlagt forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning i matematikk. Studenten utvikler også sin egen endrings-, utviklings- og forskningskompetanse gjennom emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne 4 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen de matematiske hovedområder på trinn 1-7
  • har kunnskap om den systematiske oppbygningen av matematiske teorier
  • har kunnskap knyttet til progresjonen i matematikkfaglige emner gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.
  • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7, med spesielt fokus på begynneropplæringen
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Innhold

Students will work in groups (typically 2-3 students, max 5) on a project. The exam submission will be an individual written project report, 3000-4000 words documenting the project work. Students can work on a project individually at the discretion of the Course Coordinator.

The exam can be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer knyttet til deleksamen 2 (FoU-oppgaven)

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er

  • utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav".

Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 4. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:

  • To skriftlige gruppeinnleveringer knyttet til faglige og didaktiske temaer i emnet, omfang på omtrent ti sider hver.
  • En videoinnlevering i gruppe på ca. ti minutter med skriftlig refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent.
  • To skriftlige gruppeinnleveringer med omfang på omtrent 15 sider hver, basert på analyse og drøfting av elevarbeid samlet inn fra praksisfeltet basert på relevant faglig teori i emnet.
  • En muntlig gruppefremføring på ca. 15 minutter basert på aktuelle forskningsartikler fra emnet samt et refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent. Siden emnet er forskningsbasert, vil artikler som blir valgt til dette arbeidskravet kunne variere, dette for at vi hele tiden skal kunne være oppdatert på nyere forskning på feltet.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 2 (FoU-oppgaven) kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:

  • Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
  • Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.

Vurdering og eksamen

The course focuses on the application of artificial intelligence in user interfaces, techniques, technologies and ethical consequences.

Hjelpemidler ved eksamen

The Beginner’s course of Norwegian is an introduction to some main aspects of Norwegian language. The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce Norwegian in some common social contexts.

Vurderingsuttrykk

The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at OsloMet for the current term.

Sensorordning

This course is organized as a series of weekly seminars where students present selected articles covering recent research in intelligent user interfaces, and, when relevant, students provide primers on corresponding user interface issues, artificial intelligence techniques and relevant research methods. The presentation of articles are followed by in-class discussions and practical activities.

Opptakskrav

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

Two individual oral presentations of a research article (45 minutes with questions). One presentation is on an assigned article and the second article is selected by the student.

Participation: There is a minimum 80% mandatory attendance in this course. Students who do not meet this requirement will not be allowed to sit the exam.