Programplaner og emneplaner - Student
M1GMT3100 Mathematics 2, Subject 4 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 2, emne 4
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1–7 with Waldorf Pedagogy
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.
I emne 4 fordyper studenten seg i matematikkfaglige og matematikkdidaktisk tema. I emnet vil det også i større grad bli vektlagt forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning i matematikk. Studenten utvikler også sin egen endrings-, utviklings- og forskningskompetanse gjennom emnet.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne 4 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis innen de matematiske hovedområder på trinn 1-7
- har kunnskap om den systematiske oppbygningen av matematiske teorier
- har kunnskap knyttet til progresjonen i matematikkfaglige emner gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole og overganger mellom trinnene i skolen.
- har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7, med spesielt fokus på begynneropplæringen
- kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring
- kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis
Content
I emne 4 vil de faglige temaene, på samme måte som for emne 1, 2 og 3, være sentrert rundt sentrale faglige emner i 1-7. trinn. I Matematikk 2, emne 4, fordyper studenten seg i noen av temaene fra Matematikk 1. I emne 4 vil det i større grad bli vektlagt forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning i matematikk. Sentrale temaer er hvordan kunnskap utvikles og begrunnes. Fokuset på matematikk som skapende, resonnerende og undersøkende virksomhet er i fokus. Kommunikasjon mellom elev-elev og lærer-elev er viktige i denne måten å arbeide med matematikk på. Eksempler på dette er hvordan man kan jobbe med argumentasjon og bevis i matematikk på 1-7. trinn. I emne 4 står spesielt forskning og teorier om undervisning i matematikk, lærerkompetanse og elevers utvikling av matematisk kunnskap sentralt. I tillegg er vurdering for læring og tilpasset opplæring relevant.
Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.
Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Teaching and learning methods
I emnet rettes fokus mot hvordan sosionomen kan arbeide målrettet med mennesker i utsatte livssituasjoner herunder også å bistå med å etablere en god bosituasjon og inkludering i arbeid. Det vektlegges hvordan slike tjenester kan tilbys på en etisk og juridisk forsvarlig måte i arbeids- og velferdsforvaltningen. Emnet består av to delemner med felles eksamen.
I første delemne vil studentene tilegne seg kunnskap om hvordan arbeid, bolig, helse og uhelse har betydning for livskvalitet. Arbeidsinkludering og boligsosialt arbeid er viktige deler av denne kunnskapen. Arbeid er en sentral arena for forebygging av sosiale problemer, inkludering og deltakelse i samfunnet. Bolig og bosituasjon er grunnleggende for den enkeltes velferd, og påvirker våre livssjanser på andre områder av livet, også i arbeidslivet. Lønnet arbeid bidrar til selvforsørgelse og gir i neste omgang utvidete rettigheter og tilgang til sentrale ytelser fra velferdsstaten. Både egenskaper ved arbeidsmarkedet og utfordringer på individnivå slik som rus, psykisk og somatisk sykdom, funksjonsnedsettelse og språkbarrierer kan påvirke mulighetene på arbeidsmarkedet. Dette inngår i sosionomens arbeidslivskunnskap hvor helhetlig oppfølging kan være nødvendig for både å komme i og beholde en jobb.
Delemne to retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser. Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i delemnet, og det gir innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, men anonymiserte saker. Studentene trener på arbeids- og velferdsarbeid tilknyttet vurdering av arbeidsrettede tiltak og sosiale tjenester i møte med tenkte personer i utsatte livssituasjoner med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp, og/eller øvrig råd og veiledning. Emnet innebærer nært samarbeid med den kommunale sosialtjenesten ved ulike NAV- kontorer.
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Undervisningsspråk er norsk.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav".
Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 4. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:
- To skriftlige gruppeinnleveringer knyttet til faglige og didaktiske temaer i emnet, omfang på omtrent ti sider hver.
- En videoinnlevering i gruppe på ca. ti minutter med skriftlig refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent.
- To skriftlige gruppeinnleveringer med omfang på omtrent 15 sider hver, basert på analyse og drøfting av elevarbeid samlet inn fra praksisfeltet basert på relevant faglig teori i emnet.
- En muntlig gruppefremføring på ca. 15 minutter basert på aktuelle forskningsartikler fra emnet samt et refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent. Siden emnet er forskningsbasert, vil artikler som blir valgt til dette arbeidskravet kunne variere, dette for at vi hele tiden skal kunne være oppdatert på nyere forskning på feltet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 2 (FoU-oppgaven) kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Assessment
Eksamensform
Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.
Deleksamen 2: Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- ti prosent leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Deleksamen 2: Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter ha å fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sammenhenger mellom arbeid, helse, bolig og velferd
- har kunnskap om fattigdom, helsemessige og sosiale utfordringer, inkludert levekår, rus og psykisk helse på individnivå
- har kunnskap om inkluderingsarbeid som fattigdomsbekjempelse i arbeid med marginaliserte grupper på arbeidsmarkedet og boligmarkedet
- har bred kunnskap om oppfølging av enkeltpersoner med sammensatte og komplekse hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV), herunder kravet til individuell vurdering
- har kunnskap om sentrale økonomiske ytelser, økonomisk rådgivning og gjeldsordningsloven for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer
- har kunnskap om veilednings-, og tiltaksarbeid i praksis og hvordan man skal tilrettelegge for brukermedvirkning ved kartlegging og saksbehandling
- har kunnskap om betydningen av dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring
- har innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning
- har bred kunnskap om arbeidsrett, lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven), rundskriv og generell forvaltningsrett, samt forhold som regulerer norsk arbeidsliv, herunder hovedtrekk og begreper i arbeidsretten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og metoder i arbeid med inkludering på bolig- og arbeidsmarkedet
- kan kartlegge og gjøre helhetlige vurderinger av den enkelte brukers livssituasjon
- kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn
- kan utarbeide elementære saksnotater som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
- kan møte og bistå enkeltpersoner med veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp
- kan anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
- kan reflektere rundt dilemmaer ved valg av frivillige vs. obligatoriske tiltak
- kan analysere hvordan politikk og strukturelle rammebetingelser påvirker sosialt arbeid innenfor arbeidsinkludering
- identifisere og vurdere ressurser i livssituasjonen til ulike grupper av mennesker og bidra til å styrke menneskers mestringsstrategier i krevende livssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til ekskluderings- og inkluderingsmekanismer av betydning for områdene arbeid, bolig og helse
- kan reflektere kritisk over egen rolle i inkluderingsarbeidet
- har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon
- har innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll, maktutøvelse og etiske problemstillinger som er koplet til det sosiale arbeidet som utføres i arbeidsinkludering og boligsosialt arbeid
Grading scale
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Delemne 2 inneholder også oppgaveløsning i gruppe basert på oppdaterte, autentiske og anonyme case. Det gis tilbakemelding på gruppeoppgaver.
Examiners
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:
- Arbeidskrav 1: 3 skriftlige arbeidskrav i gruppe
Studentene skal skrive 3 saksnotater i gruppe basert på case for å trene på utredning, kartlegging og saksbehandling i NAV. Omfanget på de tre arbeidskravene vil variere avhengig av type saksnotat, og studentene må selv vurdere hva som er nødvendig omfang for å tilfredsstille krav til forsvarlig forvaltning. Det gis skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravene. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag. Hensikten med å levere arbeidskravene er å trene studenten i saksbehandling og forvaltning.
Arbeidskravene vurderes samlet godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Admission requirements
Se fagplanen.