Programplaner og emneplaner - Student
MGMU5100 Musikk og musikkdidaktikk 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Music and Music Education 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1.
Dette emnet gir studentene innsikt i musikkpedagogisk grunnlagstenkning og filosofiske perspektiver på musikkundervisning. Emnet gir studentene dessuten en oversikt over vitenskapsteori, tenkemåter og metoder som er relevante for de ulike musikkvitenskapelige delområdene som musikkpedagogikken/musikkdidaktikken er en del av.
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
- har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter
Ferdigheter
Studenten mestrer legemiddelregning, ved at han/hun
- kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
- kan regne ut dose, styrke eller mengde
- kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
- regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
- kan regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
- kan regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
- kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
Innhold
Emnet legger til rette for at studentene utvikler avansert kunnskap om og ferdigheter i akademisk skriving i musikk. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike temaer som er relevante for musikkundervisning i grunnskolen. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne faglitteratur og leder diskusjoner omkring selvvalgte forskningsartikler. Sentralt i musikkdidaktikk 3 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteraturen som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnets arbeids- og undervisningsformer innebærer studentaktive arbeids- og undervisningsformer i tillegg til forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Kvalifiserende regneoppgaver i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen.
Studenten har inntil tre forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen, og inntil tre nye forsøk før ny/utsatt eksamen.
En student som har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk arbeidskrav før studenten får gå opp til eksamen i emnet.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, tre timer.
Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.
Studenten har tre forsøk på gjennomføring av eksamen. Dersom det etter den tredje eksamen er studenter som ikke har bestått, er det mulig å søke om et fjerde og siste forsøk
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Kalkulator utlevert fra høgskolen.
Pensumliste
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning: dose, styrke, mengde (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
(Pensumliste ajour: 22.06.16 v/MN)
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten kan ha med seg egne notater.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.