EPN-V2

M1GBO5100 Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver Emneplan

Engelsk emnenavn
Initial Education 3
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.

    **Alle studenter på Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 kan velge Begynneropplæring 3 (uavhengig av om de har valgt Begynneropplæring 1 og Begynneropplæring 2 tidligere). Kun studenter som har Begynneropplæring 1 og Begynneropplæring 2 kan gjennomføre masteroppgaven i 10. semester i begynneropplæring.

    I emnet Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver i begynneropplæringen vil begynneropplæringsperspektiver i alle fag på småskoletrinnet stå sentralt. Fagovergripende temaer som praktisk-estetiske arbeidsmåter, utforsking, kritisk tenkning og kroppslig læring. I dette emnet skal studentene videreutvikle sine kunnskaper om begynneropplæring i de andre fagene de har studert ved siden av norsk og matematikk og overordnet fag.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen i egne skolefag
    • har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
    • har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
    • har inngående kunnskap om kroppslig læring i ulike miljøer i begynneropplæringen
    • har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring på ulike læringsarenaer
    • kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter som brukes i begynneropplæringen
    • kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
    • kan tilpasse lærerrollen sin til ulike arbeidsmåter i begynneropplæringen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
    • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
    • kan gi faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter
  • Innhold

    • begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
    • begynneropplæring som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
    • kritisk refleksjon rundt og argumentasjon ved bruk av vitenskapelige tekster i et begynneropplæringsperspektiv

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Gruppevis muntlig seminarinnlegg der studentene skal demonstrere og argumentere teoretisk for en praktisk tilnærming i ett eller flere undervisningsfag, i et begynneropplæringsperspektiv. Tidsramme 20 minutter. Studentene skal gi hverandre muntlig teoribasert respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminarene.
    • Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
    • Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre skrive en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10%.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen som består av en forberedt del om begynneropplæring i ett eller flere skolefag og en del knyttet til pensumlitteraturen i emnet. Eksamen utgjør 30 minutter, det er 15 minutter på hver del.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til andre halvdel av eksaminasjonen.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.