EPN-V2

MGRL4200 RLE and RLE Education 2 Course description

Course name in Norwegian
RLE og RLE-didaktikk 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan kulturelle, teknologiske og sosiale endringer utfordrer tradisjonelle måter å håndtere kunnskapskilder, kulturuttrykk og forvaltningens arbeid innenfor rammene av innsynslovgivning.

  • avansert kunnskap om bibliotek, arkivinstitusjoner og dokumentasjonsforvaltning i offentlige organer, og hvordan disse institusjonene kan legge til rette for en bærekraftig offentlighet.

  • kunnskap om offentlighetsteori, samt innsikt i aktuell forskning på arkiv og bibliotekfeltet.

  • spesialisert kunnskap om hvordan bibliotekar- og arkivarprofesjonene kan bidra til inkludering, deltagelse og medvirkning.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere/diskutere strategier bibliotekarer og arkivarer kan benytte for å ta i bruk ny teknologi som bidrar til økt tilgang til publikum.

  • Kritisk reflektere over den demokratiske rollen bibliotek, arkiv og dokumentasjonsforvaltning spiller i samfunnet.

  • diskutere rollen bibliotek og arkiv bør ha for å motvirke informasjonspatologier som ekkokamre, falske nyheter og faktaresistens.

Generell kompetanse

Studenten

  • har avansert kunnskap om profesjonsetiske utfordringer i bibliotek- og arkivfeltet.

  • kan bidra til tverrfaglige diskusjoner om arkiv og bibliotek.

Required preliminary courses

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppediskusjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis.

Undervisningen er ukentlig og vil veksle mellom fysisk campus-undervisning og hybride/digitale økter.

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En skriftlig oppgave på ca. 5 sider der tema belyser bibliotek, arkivinstitusjoner eller dokumentasjonsforvaltning i en demokratisk kontekst.

Et krav til oppgaven er at studentene ikke skriver om fagfeltet de har bachelorgrad i. Arbeidskravet skal bidra til studentenes tverrfaglighet ved at de erverver seg avanserte kunnskaper om et fagfelt eller en institusjonstype de ikke har studert tidligere.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Content

Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Debattene om skolefagets identitet og legitimitet står sentralt. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen. Og i nær sammenheng med fagforståelsen blir sentrale arbeidsformer i KRLE-undervisningen belyst.

Teaching and learning methods

Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen.

Besvarelsen skal ha et omfang på ca. 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges og det redegjøres for om og hvordan KI-verktøy er brukt.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det brukes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.