EPN-V2

MGRL4200 RLE og RLE-didaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
RLE and RLE Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Exam content: The learning outcomes

    Exam form: Individual oral exam, up to 30 minutes

  • Forkunnskapskrav

    Portfolio produced by the student

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har bred kunnskap om det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til religion og livssyn, etikk og filosofi og kan forstå dette i lys av generelle kunnskapsteoretiske og pedagogiske posisjoner
    • har bred kunnskap om fagforståelser, kunnskaps- og danningsforståelser i KRLE-feltet
    • har oppnådd omfattende kunnskap om god utøvelse av skolefaget KRLE, blant annet om literacy, arbeidsmåter og læringsressurser med relevans for KRLE-undervisning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
    • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
    • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
    • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet
    • kan ta i bruk et stort tilfang av arbeidsmåter i undervisningen og bruke disse på en reflektert og adekvat måte, blant annet ulike utforskende arbeidsmåter, ekskursjoner, strukturert dialog i klasserommet, praktisk-estetiske arbeidsmåter m.m.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
    • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
    • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • Innhold

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    One external and one internal examiner will assess all the students.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Deltakelse i faglig fellesarbeid

    Ferdigheten med å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt på minst 80% av de regulære seminar- og undervisningsaktivitetene i emnet.

    Dette arbeidskravet er rettet mot å trene opp studentenes evne til å reflektere selvstendig rundt faglige og didaktiske problemstillinger gjennom dialog og diskusjon. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

    For studenter på programmet master grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres

    • Gruppevis muntlig seminarframlegg på ca. 20 minutter, inkludert muntlig respons fra klassen. Arbeidskravet er knyttet til pensum i emne 2 og arbeid med praktisk RLE-undervisning. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.

    Dette arbeidskravet er rettet mot å trene studentenes evne til å reflektere selvstendig rundt didaktiske problemstillinger gjennom dialog og diskusjon. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav vil det bli gitt en skriftlig kompensatorisk oppgave av tilsvarende omfang etter nærmere avtale med faglærer.

    For studenter på masterstudium skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

    • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Etter at skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

    For generell informasjon om arbeidskrav, se den innledende fagplandelen.

  • Vurdering og eksamen

    Se fagplanen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

    • Framlegg av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten, individuelt eller i par. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
    • Produksjon av en sammensatt tekst over et selvvalgt tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 1100 ord +/- 10 % eller 10 minutter for en sammensatt tekst. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.
  • Vurderingsuttrykk

    Muntlig eksamen i gruppe på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorer. Det gis individuell karakter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.

  • Sensorordning

    Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.