EPN-V2

MFAGL5000 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Research design
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over forhold som berører skolefaget kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektskisse med forskningsdesign for egen masteroppgave står sentralt. Studentene skal også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner.

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskravet til emnet fremkommer i den innledende delen av fagplanen.

Læringsutbytte

  • Forelesninger
  • Øvingstimer
    • Beregninger på anvendelser ved hjelp av høynivå verktøy som OpenFOAM.
    • Vitenskaplig programmering i python.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell muntlig eksamen, med varighet 30 minutter for hver student.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen i formatet konferansebidrag etter nærmere retningslinjer. Varighet 30 minutter, Studenten holder en muntlig presentasjon på 20 minutter med digitale hjelpemidler. Deretter følger 10 minutter med spørsmål fra sensor.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Tore Flåtten

Vurderingsuttrykk

Emnet bygger på konsepter tidligere gjennomgått i MECH 4000 (høyere ingeniørmatematikk). Studentene bør ha grunnleggende kunnskap i fluidmekanikk samt vitenskaplig programmering.

Sensorordning

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.