Programplaner og emneplaner - Student
MGKP5100 Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Education Subject Pedagogy 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGKP4100 Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1.
Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3 (MGKP5100) bygger videre på Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 (MGKP4100) og Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 (MGKP4200), og skal gi studentene inngående kunnskap om hvordan forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk kan gjennomføres. Emnet skal gi studentene kunnskaper om og ferdigheter i å utvikle og designe avgrensede profesjonsrelevante forskningsprosjekter. Dette innebærer kunnskaper og ferdigheter knyttet til lokalisering av relevante tema å studere, vurdering av teoretisk perspektiv, valg av forskningsmetode og etiske vurderinger.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan man kan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk til å lokalisere problemområder for utforskning
- kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere forskningsspørsmål som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving
- kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving i skolen
Innhold
MGKP5100 skal gi studentene mulighet til å opparbeide inngående kunnskaper om hvordan forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk kan gjennomføres. I emnet gis studentene mulighet til å oppøve ferdigheter i å lokalisere relevante tema for utforsking og designe et avgrenset forskningsprosjekt knyttet til fagområdet, samt å øve på utvalgte forskningsmetoder. Dette innebærer også kunnskaper om hvordan kunnskapsoversikter utarbeides og ferdigheter i å utarbeide en kunnskapsoversikt knyttet til et avgrenset tema.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevenes danning i et pluralistisk samfunn
- har inngående kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier
- har inngående kunnskap om dialogisk undervisning og fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
- har forskningsbasert kunnskap om mobbing og krenkelser
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til å analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing og krenkelser
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeid med elevers livsmestring i et folkehelseperspektiv
- kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 5-10 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
- kan kritisk reflektere over og drøfte skolens og lærerens ansvar og oppgaver i lys av rettighetene til urfolk, nasjonale minoriteter, og andre minoriteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier til å styrke elevens læringsprosess
- kan identifisere og kritisk analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig og pluralistisk skole på et nasjonalt og internasjonalt nivå
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.. Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1:
a) Undervisningsopplegg med begrunnelser som tematiserer urfolk og minoriteters historie i Norge, 750 ord (+/- 10 %). Gruppearbeid.
b) Hverandrevurdering. Gruppene gir vurdering av hverandres arbeider.
Faglærer er ansvarlig for godkjenning.
Arbeidskrav 2:
a) Muntlig fremlegg i gruppe (10-15 minutter) på seminar om psykososialt læringsmiljø.
b) Egen- og hverandrevurdering.
Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav 3:
a) Individuell fagtekst om oppgitt tema, 1000 ord (+/- 10 %). Formålet er å få dypere innsikt i aktuelle temaer knyttet til forskning om undervisning og læring.
b) Egen- og hverandrevurdering.
Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Studentene skal gjennom en praktisk, estetisk uttrykks- og arbeidsform utforske faglige begreper i PEL-faget. Opplegget er omtalt i programplanen som en del av den estetiske dimensjonen. Læringsverkstedet er organisert som en tverrfaglig uke med følgende komponenter:
1. Faglig introduksjonsdag med forberedelse til gruppearbeid
2. Gruppearbeid
3. Fremlegg av gruppearbeid
Deltakelse på opplegget er obligatorisk i sin helhet. Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i PEL. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse, og det er dermed krav om å gjennomføre opplegget før eksamen avlegges. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer. Det gis ikke adgang til kompensatorisk oppgave for annet enn dokumentert sykdom.
Hjelpemidler ved eksamen
Tre dagers hjemmeeksamen, omfang 3000 ord +/- 10 %.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt.
Sensorordning
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.