EPN-V2

MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical aesthetic project
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om relevante design-, kunst- og håndverksfaglige teorier og metoder
    • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
    • har inngående kunnskap om teknikk og materialer innen selvvalgt tema
    • har kunnskap om hvordan å gjennomføre, dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende metoder for praktisk-estetisk utforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
    • kan avgrense, planlegge, gjennomføre og dokumentere en større praktisk-estetisk undersøkelse.
    • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
    • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
    • kan gjennomføre analyser i egen praktisk estetisk undersøkelse og bidra til kunnskapsutvikling og nytenkning
    • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktisk-estetiske undersøkelser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.
    • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
  • Vurdering og eksamen

    Deleksamen i to deler som inkluderer:

    1. Muntlig prosjektpresentasjon.

    2. Utstilling med dokumentasjon.

    Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.

    Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.

    Den muntlige delen kan ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.