Programplaner og emneplaner - Student
M1GNO3100 Norsk 2, emne 4 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian 2, Subject 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
None.
Forkunnskapskrav
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student has extensive knowledge of
- how the principles of human rights are historically rooted in the development of social work and social welfare and human rights from a legal perspective
- how human rights shape how decision-making is conducted through social work discretion
- the issues and ethical dilemmas and trust in social work practices based in human rights
- the safeguarding of children's rights across public;administration, and especially child protection services
- children rights to protection from harmful care
Skills
The student can
- analyse the duties of the state in relation to those who apply for economic benefits, and the requirements of applicants when seeking assistance
- analyse children's rights on the basis of the relationship between children, state and family
- analyse how rights-based practices in social work can be designed, with examples from child protection services and poverty;
- assess human rights in relation to other normative and constitutional constraints in democratic rule of law
- discuss implications of how human rights principles are practiced in different countries
General competence
The student can
- discuss and critically evaluate social work practices and human rights;perspectives in social work research and policy development;
Læringsutbytte
ITB står for Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner, og er en betegnelse på teknikk som knytter funksjoner mellom systemer sammen for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg. Dvs det er en tverrfaglig prosessledelse som fasiliteter prosessene for design, planlegging, anskaffelse, installering, test, dokumentasjon og idriftsetting av integrerte tekniske bygningsinstallasjoner.
Det er laget en norsk standard for ITB som er NS3935. Denne utdanningen vil gi næringslivet kompetanse til å levere bærekraftige bygg og tekniske installasjoner, med gode brukerkvaliteter, og som bidrar til å nå nasjonale klima- og miljømål. Studiet vil også gå inn i hvordan man sikrer sosial og bærekraft i bygging og drift av bygg og installasjoner i smarte byer hvor velferdsteknologi er en naturlig del av installasjonene. Utdanningen vil også gi studentene kunnskap om samspillet mellom ITB og krav til testing, idriftsetting og prøvedrift av tekniske bygningsinstallasjoner (NS5450).
Innhold
Gradert skala A-F
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen utover opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om byggeprosesser og ITB-koordinatorens rolle i de ulike fasene i byggeprosessene, inkludert kravspesifikasjon, tverrfaglig merkesystemer, bygningstabellen, funksjonstesting, overlevering og drift
- har god systemforståelse for bygningens tekniske systemer og tilhørende funksjonsprinsipper
- har kunnskap om relevante standarder til styring, regulering og overvåkning av tekniske installasjoner og prosesser i bygninger (Norsk Standard, Breeam, Smart Readness Indicator (SRI) og EU’s taksonomi)
- kjenner til systemarkitektur og de ulike nivåene i byggautomasjon, eksempelvis BUS-systemer, kommunikasjonsprotokoller, sensorikk og Internet of Things (IoT)
- kjenner til maskinlæring og kunstig intelligens knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
- har kunnskap om BA2015, systematisk ferdigstillelse og krav til funksjonaliteten av bygg, samspill med tekniske funksjonaliteter, kjennskap til kravene, tverrfaglighet, integrasjon av systemer
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet
- kan anvende prosessledelse knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
- kan reflektere rundt integrerte tekniske bygningsinstallasjoners grensesnitt, men også problemstillinger knyttet til entrepriseformer
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan koordinere og prosessveilede tverrfaglige team i kompliserte byggeprosjekter
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til ITB-rollen og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre ITB-rollen
- kan planlegge til bærekraftig næringslivsomstilling knyttet til ITB-rollen
- kan reflektere over ITB-koordinatorrollen og dens relevans for samfunn og bærekraft
- kjenner til nytenkning, kreativitet og innovasjonsprosesser knyttet til ITB-rollen
Vurdering og eksamen
Undervisningen er organisert med nettsamlinger på videokonferansesystemet Zoom med oppstart etter arbeidstid kl 16. Det blir gjort opptak som gjør det mulig å spille av hele eller deler av samlingen i ettertid.
Nettsamlingene består av forelesninger av faglærere og gjesteforelesere fra bransjen i tillegg til at du og de andre studentene blir delt opp i "break-out rooms" der dere samarbeider om å løse relevante problemstillinger rettet mot næringen. Dere får også diskutere fagstoffet som er gjennomgått.
Du bruker Canvas som digital læringsplattform for å få informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.
Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Mappevurdering med følgende mappekrav:
10 individuelle skriftlige innleveringsoppgaver som kan være læringsnotat, video eller lab.
I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.