EPN-V2

M1GMD2000 Matematikk 1, nasjonal deleksamen Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1, National Examination
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om algebraisk tenkning for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling

Innhold

Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 1.-7. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.

Arbeids- og undervisningsformer

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Written submission (5-10 pages) which is carried out in groups of two or individually.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following aids are permitted:

  • One dictionary (native language-English/English-native language or English-English).
  • Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)

Vurdering og eksamen

Grade scale A - F

Hjelpemidler ved eksamen

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Vurderingsuttrykk

Jacopo Bizzotto

Simen Ulsaker

Sensorordning

The course builds on the introductory course ØASØK1000 Microeconomics I.