EPN-V2

MGNT5100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language and Sign Language Subject Pedagogy 3
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk

    Dette emnet kan tilbys som enkeltemne.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap om språklig variasjon, flerspråklighet og språkendring blant tegnspråklige
    • har kunnskap om språkideologi og tegnspråkenes plass i språklig mangfoldige samfunn
    • har kunnskap om utvikling og betydning av internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer
    • har fordypet kunnskap om nyere tilnærminger til døves livserfaringer og historie (døvestudier)
    • har fordypet kunnskap om hvordan teknologisk utvikling på ulike felt har påvirket døves samfunnsdeltakelse
    • har fordypet kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn
    • har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i et mangfoldsperspektiv
    • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve
    • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet
    • kjenner til og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder internasjonal tegnkommunikasjon, taktilt tegnspråk og haptisk kommunikasjon
    • kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve
    • kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige
    • kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og språklig mangfold
    • kan redegjøre for sammenhengen mellom lærerens språkbevissthet og tegnspråkets plass i den flerspråklige skolen
  • Innhold

    Ingen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

    Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensform

    Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.

  • Sensorordning

    Ved avsluttende vurdering/eksamen benyttes to interne sensorer, og det brukes regelmessig tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    For å ta dette emnet som enkeltemne er opptakskravet:

    Generell studiekompetanse.

    Du må også ha enten

    • minst snittkarakter 3 i norsk (hovedmål, sidemål og muntlig)
    • minst snittkarakter 4 i matematikk (kan erstattes av bestått fag på høyere nivå fra videregående skole)
    • minst 35 skolepoeng

    eller

    • minst snittkarakter 3 i norsk (hovedmål, sidemål og muntlig)
    • minst snittkarakter 3 i matematikk (kan erstattes av bestått fag på høyere nivå fra videregående skole)
    • minst 40 skolepoeng

    I tillegg er det krav om at søker har en fordypning på minst 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk. Søkere med minst tre års dokumentert erfaring fra undervisning i faget norsk tegnspråk kan søke om realkompetansevurdering for å kompensere for manglende 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk.