Programplaner og emneplaner - Student
MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English and English Subject Pedagogy I
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om tekst, med fokus på sammensatte tekster
- har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
- kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Framlegg i grupper (2-3 studenter) av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til diskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav. Produksjon av en sammensatt tekst til undervisningsformål som knyttes til et tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Veiledende omfang avhengig av modalitet på den sammensatte teksten er 1000 ord (f.eks. narrativ tekst), 8 sider (f.eks. bildebok) eller 3 minutter (f.eks. video) +/- 10%. I tillegg skal det leveres et notat på ca. 300 ord som drøfter utformningen av teksten i lys av pensum. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorer. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen, men med en varighet på 20 min
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har brei kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og utvikling
for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
- har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har innsikt i sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser ved læring av grunnleggende ferdigheter og ved utvikling av emosjonell og sosial kompetanse
- viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
- viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
- viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og drøfte sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisning i skolen
- kan gjøre greie for sentrale problemstillinger innenfor det spesialpedagogisk feltet
- kan identifisere faktorer som kan utløse og/eller opprettholde læringshindre for læring av grunnleggende ferdigheter og utvikling av emosjonell og sosial kompetanse.
- kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
- viser evne og vilje til faglig samarbeid
- kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
Generell kompetanse
Studenten
- har brei innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø basert på pedagogiske og spesialpedagogisk fagelementer
- kan på faglig grunnlag begrunne valg med utgangspunkt i spesialpedagogisk litteratur
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid
Sensorordning
Retten til å avlegge eksamen i faget forutsetter 80% deltakelse i undervisningen på emnet og gjennomføring av tre fordypningsspesifikke arbeidskrav.
Læringsutbytte i pedagogikkfordypningene forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale tema og utfordringer i faget. Faget er profesjonsrettet og skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved individuelle selvstudier, men som utvikles i dialog og ved deltakelse i undervisning. Dette bidrar til sammenheng i studiet, evne til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Gjennom studentaktive arbeidsformer som for eksempel gruppearbeid, hverandreundervisning, øvelser i kommunikasjon, argumentasjon og muntlig fremstillingsevne gis muligheter for å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid.
Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:
- Tre fagtekster, én fra hver av fellestemaets tre deltema, se under innhold «Et klasserom for alle). Studenten skal selv utvikle problemstillinger og i fagtekstene synliggjøre sammenhenger mellom deltema og egen fagfordypning. Hver fagtekst skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %. Fagteksten skal gjennomføres individuelt og leveres på slutten av undervisningsperioden for det tilhørende deltema
- En fagtekst basert på et referat fra en samtale med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/ spesialpedagog/ansatt i PPT) Samtalen skal dreie seg om skolens innsats for et inkluderende læringsfellesskap og forebygging av vansker, samt verktøy og metoder for å følge med om elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Omfang på teksten er 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres individuelt og skal også presenteres muntlig.
- En fagtekst om tilpasset opplæring og tilrettelegging for læring og utvikling hos elever med behov for særskilt tilrettelegging. I dette arbeidskravet inngår også muntlig presentasjon av fagteksten, og deltakelse i paneldebatt om sentrale temaer i arbeidskravet. Omfang på tekst er 2000 ord +/- 10 %. Fagtekst og presentasjon gjennomføres individuelt.
- Utforme og begrunne en individuell opplæringsplan for en elev basert på et case med rett på individuelt tilrettelagt opplæring. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe og det skal presenteres muntlig.
Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Fellestemas arbeidskrav skal binde sammen de ulike deltema med studentens fordypningstema og med det kvalifisere for eksamen. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fellestema, del 1:
- Fellesforelesninger for de tre fordypningene. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
- Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av fellestemaets tre deltemaer. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger
- Deltakelse i en paneldebatt i seminar én gang i løpet av semesteret. Panelet består av 4-6 studenter. Hver av studentene presenterer en problemstilling, og panelet drøfter problemstillingene i lys av sentrale begreper og prinsipper innen temaet.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.