Programplaner og emneplaner - Student
MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English and English Subject Pedagogy I
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
This course covers geotechnical principles and techniques for the reduction of environmental impacts. Landslide occurrence and mitigation measures to reduce impact will be part of this course, with a specific focus on the use of nature-based solutions. Design characteristics of landfills and tailings dams, as well as, how to monitor different hydro-geological parameters.
Stability of tailings dams and failure prevention are fundamental aspects to consider too, as shown by recent catastrophic failures. The presence of uncontrolled tailings dam structures all around the world poses a huge threat to the environment. Understanding the stability of these earth structures and what are the guidelines and standards is paramount to avoid such failures. A wide range of field monitoring techniques with respect to groundwater and environmental contamination will be introduced. Finally, qualitative and quantitative techniques to perform risk assessment analyzes will be described. The student will use numerical modeling software, such as GeoStudio, as well as the possibility to use python and excel.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på grunnleggende ferdigheter
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om tekst, med fokus på sammensatte tekster
- har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på et avansert nivå anvende prinsipper for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærer å reflektere over sin egen læring og utvikling
- kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
After completing this course, students will gain the following knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
Students will have knowledge of:
- groundwater flow, seepage, and the behavior of unsaturated soils.
- concepts of groundwater engineering, including applications and limitations.
- key principles in slope stability, including landslide classification, factors influencing stability, and risk assessment.
- various methods for slope analysis, such as the Infinite Slope method and Limit Equilibrium Methods (LEM), and their real-world applications.
- the principles and benefits of Nature-Based Solutions (NBS) for slope stability, including the role of vegetation in mitigating landslide risks and stabilizing slopes.
- how vegetation affects soil structure, root reinforcement, and water absorption, and its application as a natural mitigation measure.
- the consolidation and settlement of earth embankments, properties of tailings, and common failure modes in these structures.
- International standards such as the Global Industry Standard on Tailings Management (GISTM) and industry best practices for designing stable tailings dams.
- key concepts in landfill design, including compaction, clay liners, geomembranes, and waste settlement.
- qualitative and quantitative risk assessment methods and hazard mapping, including risk matrices, event trees, and the use of machine learning for risk prediction.
Skills
Students will be able to:
- apply Limit Equilibrium Methods (LEM) manually and through software tools like Geostudio.
- perform slope stability analyses, incorporating structural and non-structural mitigation measures, and interpret results for practical use.
- Analyze the effects of vegetation on slope stability and apply Nature-Based Solutions by selecting appropriate plant species and assessing their impact on slope reinforcement.
- use simulation tools (such as Larimit) to model and assess the impact of vegetation on slope stability.
- use and interpret data from various sensors and monitoring instruments in slope stability and groundwater studies.
- conduct analyses of earth embankments and tailings dams to identify potential failure modes and liquefaction risks.
- apply the SEEP tool in Geostudio to model groundwater flow through tailings and embankment structures.
- critically analyze real-life landfill failures, identify causes, and propose design improvements for enhanced stability.
General Competence
Students will develop general competence in:
- understanding environmental geotechnical challenges and their relevance to broader sustainability concerns in engineering practice.
- problem-solving by integrating technical knowledge and practical tools to address real-world geotechnical challenges.
- collaborating with industry experts and peers through exercises and seminars, enhancing teamwork and communication skills in professional settings.
- employing standards in geotechnical engineering, with a focus on risk management and environmental protection.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Framlegg i grupper (2-3 studenter) av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til diskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav. Produksjon av en sammensatt tekst til undervisningsformål som knyttes til et tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Veiledende omfang avhengig av modalitet på den sammensatte teksten er 1000 ord (f.eks. narrativ tekst), 8 sider (f.eks. bildebok) eller 3 minutter (f.eks. video) +/- 10%. I tillegg skal det leveres et notat på ca. 300 ord som drøfter utformningen av teksten i lys av pensum. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorer. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen, men med en varighet på 20 min
Hjelpemidler ved eksamen
Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.