EPN-V2

M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;

Knowledge

The student can

  • describe the most important clinical issues relating to the choice of materials and design for crowns, bridges, inlays/onlays, facets, posts and sub-structures
  • explain the basic design principles of function and aesthetics in fixed prosthetics
  • explain and justify the basic work process for model production and design of restorations for conventional and/or digital production of fixed prosthetics
  • describe different techniques for additive and subtractive production used in dental technology
  • explain the possibilities and limitations of using CAD/CAM in the production of tooth replacements in fixed prosthetics
  • explain the importance of colour and shape in the production of tooth replacements
  • describe the use of temporary tooth replacements and treatment planning such as a diagnostic mock-up of fixed prosthetics
  • describe changes in the natural dentition throughout life and explain concepts related to teeth wearing such as abrasion, attrition and erosion

Skills;

The student can

  • master the correct use of materials related to the production of fixed prosthetics
  • scan and design crowns and small bridges
  • design and create a fully digital and/or partially digital single crown at an acceptable level
  • design and produce all-ceramic single crowns, small bridges, inlays/onlays and facets using CAD/CAM or conventional techniques at an acceptable level
  • master layering and cut-back techniques in a manner that ensures proper function, aesthetics and hygiene
  • design and produce a single implant crown using digital work processes
  • design a bite splint using digital production techniques
  • produce a separate post that recreates the preparation form for a single crown
  • use production equipment for fixed prosthetics in a way that maintains the material’s properties throughout the production process and complies with relevant HSE guidelines

General competence

The student can

  • document and present their own work orally and in writing using specialist terminology
  • reflect on the quality of their own practical and theoretical work
  • carry out systematic literature searches and provide correct source references

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Passed first year of the programme or equivalent.

Innhold

The following must have been approved in order for the student to take the exam:;

  • a minimum attendance of 90 % at demonstration lectures
  • a minimum attendance of 80 % in skills training, seminars and compulsory supervision
  • individual portfolio in accordance with specified criteria. The portfolio must document all the works and production techniques covered in the course.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1

Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 500 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å anvende læringsteori og didaktisk tenkning.

Arbeidskrav 2

Studentene deltar i lesegruppe med medstudenter. Utvalgte fagtekster leses og diskuteres. Formålet med arbeidskravet er å få øving i å lese og diskutere forskningsbasert pedagogisk litteratur.

Arbeidskrav 3

Grunnleggende ferdigheter, språk og læring, er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- 10 %) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.

Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.

Målform: valgfri

Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Fagovergripande tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 1 er følgende faglige aktiviteter:

  • forskningsmetode (observasjon)
  • språk, læring og grunnleggende ferdigheter (arbeidskrav 3)
  • lesegruppe

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Vurdering og eksamen

The following must have been approved in order for the student to take the exam: 

  • a minimum attendance of 90 % at demonstration lectures
  • a minimum attendance of 80 % in skills training, seminars and compulsory supervision
  • individual portfolio in accordance with specified criteria. The portfolio must document all the works and production techniques covered in the course

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Vurderingsuttrykk

Pass/Fail

Sensorordning

All exams are assessed by two internal examiners.