EPN-V2

MGNO4200 Norsk og norskdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge:

    Upon successful completion of the course, the student will achieve knowledge about:

    • terminology and models for traffic flow
    • driver behavior and advanced vehicle control models
    • advanced sensing technologies
    • intelligent transport system operation and management

    Skills:

    Upon successful completion of the course, the student is capable of:

    • understanding and applying the proper knowledge and method to collect, process, and analyze traffic data
    • using proper knowledge to investigate the impact of connected and/or autonomous vehicle on the transportation system
    • choosing appropriate method to estimate traffic status and provide corresponding Intelligent Transport Systems (ITS) solutions
    • making use of approved terminology and standardization within ITS
    • making use of transport simulation software (AIMSUN or SUMO)

    General competence:

    Upon successful completion of the course, the student:

    • has deep insight into the transport engineering and intelligent transport system areas and will be able to transform theoretical knowledge into practice in different real-world conditions
    • is able to explain the impacts of new technologies on the intelligent transportation system
    • is able to solve ITS-related problems and provide reasonable explanations of the results
  • Forkunnskapskrav

    This course will consist of lectures, one seminar (includes invited lecturers, discussions and presentations), and lab sessions to provide theoretical content and preliminary hands-on experience. The students will also be given a group project during the semester.

  • Læringsutbytte

    Two individual assignment must be approved.

    Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity.

  • Innhold

    • Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk
    • Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv
    • Barn og unges lese- og skriveopplæring
    • Muntlig bruk av språket i klasserommet

  • Arbeids- og undervisningsformer

    1) Project report prepared in groups, approx. 15 - 20 pages (excl. appendices), weighted 70%.

    2) Oral presentation (in the project group) and examination of the project report, weighted 30%.

    Grading is individual, which means that grades may differ within each group. Both oral and written examinations can be presented/written in teams. To ensure that individual grading should be possible, each group of students will provide a written and signed statement in where each individual's contribution is clearly stated and explained.

    All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.

    Assessment parts: 1)can be appealed, 2) cannot be appealed

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.

    Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid

    Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.

    2) Framlegg av pensum

    Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.

    Merknad:

    For studenter på programmet master i grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

    Opplegg knyttet til praksis

    • Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i gruppe som er forankret i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen.
    • Presentere opplegget og reflektere rundt gjennomføringen i et refleksjonsseminar etter praksis omfang ca. 15 minutter.

    Formålet med arbeidskravet er å ta et selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og reflektere profesjonsfaglig.

    Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravet gis i undervisningsplanen.

    For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

    Masterskisse

    Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.

  • Vurdering og eksamen

    1) All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

    2) None

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Graded scale A-F.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.