Programplaner og emneplaner - Student
MGNO4200 Norsk og norskdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian Education 2
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge:
Upon successful completion of the course, the student will achieve knowledge about:
- terminology and models for traffic flow
- driver behavior and advanced vehicle control models
- advanced sensing technologies
- intelligent transport system operation and management
Skills:
Upon successful completion of the course, the student is capable of:
- understanding and applying the proper knowledge and method to collect, process, and analyze traffic data
- using proper knowledge to investigate the impact of connected and/or autonomous vehicle on the transportation system
- choosing appropriate method to estimate traffic status and provide corresponding Intelligent Transport Systems (ITS) solutions
- making use of approved terminology and standardization within ITS
- making use of transport simulation software (AIMSUN or SUMO)
General competence:
Upon successful completion of the course, the student:
- has deep insight into the transport engineering and intelligent transport system areas and will be able to transform theoretical knowledge into practice in different real-world conditions
- is able to explain the impacts of new technologies on the intelligent transportation system
- is able to solve ITS-related problems and provide reasonable explanations of the results
-
Forkunnskapskrav
This course will consist of lectures, one seminar (includes invited lecturers, discussions and presentations), and lab sessions to provide theoretical content and preliminary hands-on experience. The students will also be given a group project during the semester.
-
Læringsutbytte
Two individual assignment must be approved.
Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity.
-
Innhold
- Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert nynorskdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk
- Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv
- Barn og unges lese- og skriveopplæring
- Muntlig bruk av språket i klasserommet
-
Arbeids- og undervisningsformer
1) Project report prepared in groups, approx. 15 - 20 pages (excl. appendices), weighted 70%.
2) Oral presentation (in the project group) and examination of the project report, weighted 30%.
Grading is individual, which means that grades may differ within each group. Both oral and written examinations can be presented/written in teams. To ensure that individual grading should be possible, each group of students will provide a written and signed statement in where each individual's contribution is clearly stated and explained.
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.
Assessment parts: 1)can be appealed, 2) cannot be appealed
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.
Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid
Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.
2) Framlegg av pensum
Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.
Merknad:
For studenter på programmet master i grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
Opplegg knyttet til praksis
- Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i gruppe som er forankret i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen.
- Presentere opplegget og reflektere rundt gjennomføringen i et refleksjonsseminar etter praksis omfang ca. 15 minutter.
Formålet med arbeidskravet er å ta et selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og reflektere profesjonsfaglig.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravet gis i undervisningsplanen.
For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
Masterskisse
Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.
-
Vurdering og eksamen
1) All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
2) None
-
Hjelpemidler ved eksamen
Graded scale A-F.
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Sensorordning
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.