EPN-V2

MGNA4200 Naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.

    Naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg vil de erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget
    • har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for variert naturfagundervisning med bruk av ulike representasjoner
    • har inngående kunnskap om praktisk arbeid i naturfag
    • har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
    • kan tilpasse naturfagsundervisningen slik at den fremhever anvendelser, relevans og yrkesretting

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte
    • kan tilrettelegge for bruk av estetiske læringsprosesser i naturfagundervisningen
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk
    • kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS
    • kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen
  • Innhold

    Studenten vil få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

    • Konkrete tilnærminger til variert naturfagundervisning
    • Muligheter i det utvidede klasserommet
    • HMS
    • Systemtenkning i naturfag
    • Programmering i naturfag
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

    Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.

    Praksisperiode 1 starter etter 2. samling i emne MAPFY4100 og avsluttes i dette emnet. I tillegg skal studenten ha 3 dager observasjonspraksis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:

    Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:

    • gjennomført minimum 20 timer gruppeveiledning
    • gjennomført 80 pasientbehandlinger
    • individuell journal etter gitte kriterier

    Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:

    • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt gruppeveiledning.
    • 3 dager observasjonspraksis og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer fra praksis, inntil 700 ord
  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering:

    Del 1) Vurderte praksisstudier.

    Del 2) Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.

    Del 1 og del 2 gjennomføres uavhengig av hverandre.

    Ny eksamen: Del 2 Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Del 1) Bestått/ikke bestått

    Del 2) Gradert skala A-F

    Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet, basert på del 2.

  • Sensorordning

    With the development of connected and autonomous vehicle technologies, the existing transport system is transforming towards the next-generation transport system which is digitalized, automated, and intelligent. This course will provide students with deep insight into traffic engineering, connected and autonomous vehicle technologies, and intelligent transport systems. The main topics covered by this course include traffic flow theory, advanced sensing technology, advanced vehicle control system, intelligent transport system, and other related topics. Moreover, the course will discuss the future development in the transportation area in terms of technology and intelligent management strategies.