EPN-V2

M1GMT1200 Matematikk 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale begrep og teorier innen moralfilosofi (etikk), velferdsteori og rettsstatens rolle i demokratiske samfunn
  • kunnskap om samfunnsansvar, menneskerettigheter og bærekraft i privat og offentlig sektor og i internasjonalt samarbeid
  • kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
  • kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om markedsregulering, personvern m.v.
  • kunnskap om beslutningsansvar og profesjonsetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
  • innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre situasjonsanalyser og kartlegge dilemmaer og beslutningsalternativer
  • identifisere og reflektere over moralske dilemma knyttet til individuelle og kollektive beslutninger
  • begrunne normative standpunkter i forhold til situasjonsbetingede fakta og etiske teorier, og ta standpunkt til verdispørsmål
  • gjennomføre interessentanalyser og vurdere samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
  • reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt
  • reflektere over profesjonsetikk og ansvar i forhold til etiske retningslinjer og lovgivning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • opptre ansvarsbevisst og selvstendig personlig, faglig og politisk i forhold til andre mennesker, bedrifter og samfunnsbærende institusjoner
  • begrunne valg og beslutninger og redegjøre for standpunkt til fakta og til verdispørsmål
  • være i stand til å innhente og ta i bruk ny kunnskap om beslutningers konsekvenser og revurdere sine standpunkter i lys av nye fakta eller nye dilemma
  • delta i åpen eller offentlig diskusjon om moralske og politiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft
  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god profesjonsetikk

Innhold

I emne 2 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall og samvariasjon av størrelser legger til rette for algebraisk tenking. Det arbeides med geometri og algoritmisk tenkning. I tillegg vil det arbeides spesielt med matematisk argumentasjon og matematiske bevis relevant på trinn 1-7, samt med vurdering og diagnostisk undervisning.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil hovedsakelig gis undervisning i form av forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger m.v.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Opptakskrav

Erik Friis Fæhn