EPN-V2

MGSF4200 Social Studies Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.

I dette emnet vil studentene få avansert kunnskap om forskning innenfor samfunnsfagdidaktikken, for slik å kunne bygge videre på dette når de så skal skrive en masteroppgave.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

Emne 2 skal gi faglig og didaktisk kunnskap om språk og språkbruk i Norge, og også om nordiske og andre kulturers språk. Sentrale temaer er elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglig og didaktisk forståelse og fortolkning av språk og språkbruk.

Content

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet etter retningslinjene for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Deltakelse i seminarundervisning

Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon.

  • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

Skriftlig fagtekst med muntlig framlegg

  • Hver student skal formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster. Omfang 1500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Teksten skal presenteres og drøftes med medstudenter på et eksamensseminar.
  • Formålet med arbeidskravet er å trene opp studentenes evne til akademisk skriving og selvstendig refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger. Arbeidskravet kan danne grunnlag for den individuelle semesteroppgaven.

Merknad

  • For studenter på masterprogrammet grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
    • Studentene skal levere et refleksjonsnotat knyttet til praksis. Innholdet for refleksjonsnotatet blir avgjort i samråd mellom studenter og emneansvarlig og kan ta opp tematikker fra begge emnene i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk på 4. studieår.
  • For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
    • Studentene skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studentene se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Assessment

Individuell, skriftlig semesteroppgave: En skriftlig fagtekst med en selvvalgt problemstilling som tar utgangspunkt i pensum. Omfang 4500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Nærmere retningslinjer for oppgaven gis ved semesterstart.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått eksamen er det adgang til å omarbeide eksamensbesvarelsen én gang. Utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.

Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid

Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.

2) Framlegg av pensum

Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.

Merknad:

For studenter på programmet master i grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

Opplegg knyttet til praksis

  • Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i gruppe som er forankret i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen.
  • Presentere opplegget og reflektere rundt gjennomføringen i et refleksjonsseminar etter praksis omfang ca. 15 minutter.

Formålet med arbeidskravet er å ta et selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og reflektere profesjonsfaglig.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravet gis i undervisningsplanen.

For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

Masterskisse

Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.

Grading scale

Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Examiners

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.