Programplaner og emneplaner - Student
MGPE3300 Pedagogikk fordypning 1: Spesialpedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Special Needs Education 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.
Undervisningsspråk er norsk.
Innhold
Leiv Bjelland
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- har grunnleggende forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- har grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- har oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kan analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
- kan redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kan reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende kjennskap til akademisk skriving
Vurdering og eksamen
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, diskusjoner, studiebesøk, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en skriftlig oppgave over et oppgitt tema. Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer. Omfang for individuelle besvarelser er ca. 5 sider, med skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Omfang for gruppeoppgaver er én side ekstra per medforfatter. (Dvs. to gruppemedlemmer 6 sider, tre gruppemedlemmer 7 sider osv.) Formålet med arbeidskravet er å øve seg i og få tilbakemelding på arkivfaglig akademisk skriving.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurderingsuttrykk
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 5-7 sider (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.