Programplaner og emneplaner - Student
MGPE5100 Pedagogikk fordypning 2: Profesjonsrettet pedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional pedagogy 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Faget skal gi handlingskompetanse innen det valgte fordypningsområdet, som del av arbeidet med å skape et klasserom for alle. Videre skal faget bidra til studentens forutsetninger til å utvikle en forskningsoversikt som kvalifiserer forskningsspørsmålet og posisjonerer det innen kunnskapsfeltet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om profesjonelt lærerarbeid, herunder spesialisert innsikt i ledelse av pedagogisk arbeid, utviklingsarbeid og sosialpedagogisk lærerarbeid
- har inngående kunnskap om profesjonsretta forskning og forskningsetikk
- har avansert kunnskap om å analysere utviklingsbehov, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling om profesjonsutøvelse som del av dette utviklingsarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om profesjonelt lærerarbeid ut fra masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan ta et særlig ansvar for å utvikle og lede inkluderende faglige læringsmiljø som fremmer læring og danning for alle
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til å anlysere utfordrende yrkessituasjoner, se handlingsalternativer og ta stilling til mulige løsninger
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger av spesiell interesse og relevans for masterfaget
- kan på systematisk vis planlegge, prøve ut i praksis, evaluere og revidere opplegg for læring og danning med masterfaget som grunnlag
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
Faget er bygget opp av følgende tre deltemaer:
Deltema 1: Pedagogisk kompetanse i klasserommet
- læreres personlige kunnskap og danning
- lærerens didaktiske kompetanse
- spesialpedagogiske utfordringer og dilemmaer
Deltema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid
- sosiale ulikheter i skolen
- inkludering- marginalisering
- kommunikasjon og veiledning
Deltema 3: FoU- arbeid i skolen
- forskningsbasert praksis
- lærerrollen i endring
- planlegging og gjennomføring av FoU -arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav 1
Studentene velger tema for masteroppgave og leverer en prosjektskisse, omfang 1800 ord +/- 10 %. Masterskissen kan utvikles individuelt eller i gruppe på inntil tre. Formålet med arbeidskravet er å definere temaområdet for masteroppgaven og utarbeide problemstilling.
Arbeidskrav 2
Praktisk gruppeoppgave med muntlig framlegg i seminar knyttet til ett av temaområdene i emnet, ca. 10 minutter. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med å legge fram argumentasjon og refleksjoner i en muntlig presentasjon.
Arbeidskrav 3
En skriftlig redegjørelse av søk i databaser knyttet til masteroppgavens tema og problemstilling. Studenten skal velge ut tre artikler fra søket og begrunne relevansen av artiklene for masteroppgaven. Omfang 1200 ord +/- 10 %. Gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med søk i databaser og begrunne utvalg av artikler.
Arbeidskrav 4
Studenten skal sette opp en liste over selvvalgt pensum (ca. 300 sider) som skal godkjennes av faglærer .
Krav om obligatorisk deltakelse/aktivitet:
- Deltakelse i masterskisseseminar
- Deltakelse i undervisning om søk i databaser
- Delta på to studentledede seminar for hvert av de tre temaene i emnet
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.
Vurdering og eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet på 5 dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
Vurderingsuttrykk
Emne «Bærekraftig utvikling i eget yrke» eller tilsvarende må være bestått få å kunne avlegge eksamen på BÆR6200.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
- kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
- involvere elever/lærlinger i opplæringen
- bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
- gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft
Generell kompetanseStudenten kan
- videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring