Programplaner og emneplaner - Student
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science and Research Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i digitalt læringsdesignGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Innledning
Vitenskapsteori er et verktøy for studentene i utviklingen av masteroppgaven. Emnet gir et overblikk over viktige vitenskapelige tradisjoner og posisjoner og over ulike teoretiske tilnærminger. Forskningsmetoder må ses i sammenheng med både vitenskapsteori, studentens arbeid med masteroppgaven og framtidige lærerarbeid.
Emnet undervises på engelsk hvis engelskspråklige studenter tar emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om vitenskapelige tenkemåter
- har inngående kunnskap om sentrale forskningsmetoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
- har inngående kunnskaper om forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om vitenskapsteori og metode til å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning
- kan anvende relevante forskningsmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- har et teoretisk og metodisk grunnlag for å planlegge og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan anvende akademiske standarder i forskningsarbeid knyttet til prinsipper som troverdighet, etterrettelighet og nøyaktighet
- kan vise etisk dømmekraft i relasjon til egen rolle som forsker
Innhold
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar og arbeidsoppgaver. Sentrale begreper diskuteres i forelesninger og seminarer. I tillegg må studentene studere pensumlitteraturen nøye for å bli fortrolig med de relevante teoriene og metodene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Language of instruction: Norwegian and English
This course covers the research process from the planning phase until completion of the master’s thesis, including literary searches and referencing, formulation of research questions/hypotheses/issues, choice of research method and development of a project description, as well as ethical assessments relating to the student’s own work. Formal requirements for the project description are also covered to enable the student to complete the project description for their master’s thesis by the end of the course.
Vurdering og eksamen
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can develop a research question for their master’s thesis
- can independently describe relevant academic frame of reference and/or context as a foundation for a project plan for the master’s thesis
Skills
The student
- can plan a research project and write a project description in a precise scientific format and language
- can carry out extensive and systematic literature searches relating to their own project description, summarise and discuss the findings of others, and cite sources correctly
- can reflect upon ethical issues related to the project
General competence
The student
- can analyse and deal critically with various sources of data and use them in scholarly arguments
- can critically assess relevant ethical norms and values related to the chosen method in the project plan
- can assess whether a research project requires various forms of registration or approval in accordance with the applicable legislation
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om metode, prosess og grafiske språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller
- har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser
- har grunnleggende kunnskap om semantiske data
- har grunnleggende kunnskap om formater for utveksling av data
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon
- har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer
- har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data
- har grunnleggende ferdigheter i bruk av formater for utveksling av data
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
- har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1 - Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for et valgt eksempel som er relatert til det bibliografiske domene. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 2 - Database: Studentene skal sette opp en database og evaluere denne med noe data og eksempelspørringer. Leveranse er en kjørende database, samt dokumentasjon som spesifiserer og forklarer løsningen. Leveres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 3 - Legge inn data i databasen og utvikle spørringer som genererer oversikter og aggregeringer. Dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-3 sider.
- Arbeidskrav 4: Semantiske data: Utvikle skjema og konvertere databasen til semantiske data (RDF) med bruk av etablerte identifikatorer for entitetene og skjematyper fra RDA registry. Skjema og data skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider og innleveringen skal inkludere filene som er genererte.
I alle arbeidskravene inngår deltagelse i medstudentvurderinger hvor studentene skal gi tilbakemeldinger på 2 andre prosjekter.
Formålet med arbeidskravene er å utvikler ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Sensorordning
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.