EPN-V2

M1GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forskningsmetodologiske tilnærminger innenfor yrkespedagogisk forskning
  • har utvidet kunnskap om ulike typer data og etiske og praktiske spørsmål knyttet til datainnsamling i yrkespedagogisk forskning
  • har utvidet kunnskap om ulike typer forskningsdesign og deres forskningsetiske implikasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere relevant yrkespedagogisk forskning med utgangspunkt i forskningsetikk og metoder
  • kan planlegge et selvstendig yrkespedagogisk forskings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle og vurdere yrkespedagogiske og forskningsetiske problemstillinger
  • har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser

Forkunnskapskrav

Undervisningen i dette emnet består av forelesninger, i tillegg vil det arrangeres seminarer, gruppearbeid og metodeverksted. Seminarer, gruppearbeid og veiledninger vil også kunne foregå digitalt.

Læringsutbytte

Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal utvikle en intervjuguide til et kvalitativt intervju, gjennomføre intervjuet og transkribere det. Arbeidskravet løses i grupper på 2-3 studenter, og skal gjennomføres første semester. Omfang avtales med emneansvarlig/veileder.

  • Arbeidskrav 2: Studentene skal utvikle et kvantitativt spørreskjema. Spørreskjemaet skal sendes til medstudenter og svarene skal innhentes. Arbeidskravet løses i grupper på 2-3 studenter, og skal gjennomføres første semester. Omfang avtales med emneansvarlig/veileder.

  • Arbeidskrav 3: Studentene skal skrive et individuelt refleksjonsnotat med beskrivelse av og refleksjon over gjennomføringen av det kvalitative intervjuet og det kvantitative spørreskjema, jf. arbeidskrav 1 og 2. Refleksjonsnotatet skal være forankret i relevant teori for emnet, omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i andre semester.

Hensikten med arbeidskravene er å tilegne seg kunnskap om relevante metoder for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid, trening i å kunne planlegge og gjennomføre et mulig forsknings- eller utviklingsprosjekt (forskningsdesign), og å kunne vurdere relevante forskningsetiske problemstillinger.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

Innhold

Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Begynneropplæring

  • overgang barnehage - skole
  • lek og vennskapsrelasjoner
  • kroppslige og emosjonelle perspektiver
  • fysisk læringsmiljø
  • klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen

Tema 2: Barn, helse og livsmestring

  • barn i vanskelige livssituasjoner
  • lærevansker
  • tidlig innsats sosialt og faglig

Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet

  • flerspråklighet som normalitet
  • anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
  • inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
  • skole-hjem samarbeid
  • skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurders til Bestått/Ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet gir en innføring i ulike metodologiske tilnærminger, forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger og prinsipper og har som mål å utvikle studentenes analytiske blikk på metode, empiri og etikk i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet handler om å bli kjent med, forstå og ta i bruk ulike tilnærminger og metoder for å kunne planlegge et selvstendig yrkespedagogisk forsknings- eller utviklingsprosjekt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.