Programplaner og emneplaner - Student
MGNT3200 Norwegian Sign Language, subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk tegnspråk 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT3100 Norsk tegnspråk 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Teori om preparasjonslære og modellanalyse inngår som nødvendig kunnskap for å oppnå et optimalt resultat. Kunnskap om oral anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg er viktige faktorer ved planlegging og fremstilling av grunnleggende protetikk. Sammenhengen mellom form og funksjon, og pasientens tilvenning til og akseptering av protesen vektlegges. Design fokuserer på det formmessige, samt på illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel for å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. For å kunne gjenskape en tannerstatnings særegne form vektlegges prinsipper for oppfattelse av ulike fargeeffekter og formuttrykk.
Fordeling av studiepoeng: Teori 7 og ferdighetstrening 13.
Content
I dette emnet arbeides det videre med språkstrukturer i norsk tegnspråk, og ulike tekster, blandingsformer og språklige variasjoner er en del av undervisningen. Studentens tegnforråd blir videreutviklet, samtidig som deres ferdigheter i avlesning, forståelse og produksjon øker. På studiet brukes varierte læringsaktiviteter og læringsressurser for å støtte opp under studentenes egen språkinnlæring og faglige bevissthet. Disse læringsaktivitetene gir studentene innsikt i hvordan planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i og på norsk tegnspråk, på et basisnivå. Dette knyttes opp mot hvordan en som lærer kan støtte opp under elevenes grunnleggende ferdigheter i faget, tospråklighet og faglige kompetanse.
Samtidig er arbeidet med FoU-oppgaven, som har et omfang på 7000 ord (+/- ti prosent), sentralt i emnet. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av en faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.
En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn, eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for arbeidet med FoU-oppgaven:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder.
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole.
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket.
Deler av denne undervisningen vil kunne skje i høstsemesteret, mens studenten har sitt hovedfokus på emnet Norsk tegnspråk 1.
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav
Studentene skal levere til faglærer og få godkjent fem arbeidskrav.
- Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter.
- Arbeidskrav 2: Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 prosent om opplegg for FoU-oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn i som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Arbeidskrav 3: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til utdanningshistorien for døve og hørselshemmede.
- Arbeidskrav 4: Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst (fra FoU-oppgaven) på 1500 ord +/- 10 prosent.
- Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk. Varighet:1-5 minutter.
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i den praktiske undervisningen i emnet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Når det gjelder undervisningen som er knyttet til FoU-oppgaven, framgår det av undervisningsplanen hvilke aktiviteter som har krav om tilstedeværelse.
- Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
- Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Assessment
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, seminarer og ferdighetstreninger. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger og øvingsoppgaver. På seminarene arbeider studentene individuelt eller i grupper. Ferdighetstreningen på skolens laboratorier gir studentene mulighet til å tilegne seg nødvendige og grunnleggende ferdigheter for fremstilling av single kroner og helproteser. Det gis opplæring i riktig bruk vedlikehold av utdanningens maskiner og utstyr.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstreninger, seminarer og timeplanfestet gruppearbeid
- tre individuelle skriftlig oppgaver på totalt 3000 ord (+/- 10 prosent)
Grading scale
Mappevurdering: Individuell mappe bestående av 8 praktiske oppgaver etter gitte kriterier (tilsvarende 12 laboratoriedager).
Vekting: To (2) av oppgavene trekkes til sensur. Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller begge oppgavene likt, men dersom en av oppgavene blir vurdert til F, blir også samlet karakter F.
Ny og utsatt eksamen: Studenten har rett til å omarbeide innleverte oppgaver vurdert til F (ikke bestått) én gang.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt