Programplaner og emneplaner - Student
MGKP4201 Physical Education Subject Pedagogy 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeidet i kurset vil i hovedsak integrere både faglige og didaktiske aspekter. Kurset er organisert i tre samlinger i vårsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene vil bli brukt til aktiviteter som krever samhandling. Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med oppgaver. To av oppgavene vil være arbeidskrav i kurset (se avsnittet «Arbeidskrav»).
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell
kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk om elevers læring
- har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
- har inngående kunnskap tilpasset opplæring og inkludering i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i planlegging av undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget som grunnlag for utforsking av nye problemområder
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget basert på vitenskapelige tenkemåter
- kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
Content
All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv
som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i
identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers
forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et
samfunn preget av mangfold.
Teaching and learning methods
Det gis gradert karakter (A-F).
Course requirements
Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Assessment
Se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Geometri, trigonometri, statistikk, sannsynlighet
- Utvikle god kunnskap om euklidsk geometri og utvikling av gode geometriske tenkevaner som å resonnere med sammenhenger, generalisere geometriske ideer, undersøke invarianter, balansere utforskning og refleksjon
- Formlikhet og kongruens
- Argumentasjon, begrunnelser og bevis
- Ulike former for bevis knyttet til tall, algebra og geometri
- bevisdidaktikk
- Kjenne til grunnskolegeometriens begrensninger og behovet for trigonometri.
- Generell definisjon av de trigonometriske funksjoner, samt ferdigheter knyttet til det å kunne regnesider og vinkler i skjevvinklede trekanter med vekt på praktiske anvendelser.
- Trigonometri, enhetssirkelen. Utledning av sinus- og cosinussetningene
- Jobbe med kombinatorikk og å bestemme sannsynligheter gjennom eksperimentering, simulering og beregning i dagligdagse sammenhenger og spill
- Arbeid med statistiske undersøkelser og innsikt i hvordan ulike data kan presenteres grafisk og kunne vurdere slike framstillinger kritisk
- Kunnskaper om ulike skalaer, innsamling av data, ulike typer tester, begreper som validitet, reliabilitet, signifikans med fokus på eksempler fra skole og skoleforskning
- Bruk av regneark som støtte for blant annet statistiske undersøkelser, grafiske framstillinger og algebra.
- Gode kunnskaper om ulike matematikkdidaktiske teorier og rammeverk som bidrar til innsikt om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- Design og valg av gode oppgaver og aktiviteter,
- Kommunikasjon i matematikk
- Vurdering i matematikk
Kjerneelementer
Fagets seks kjerneelementer blir ivaretatt ved at de danner grunnlaget for oppgaver og aktiviteter på samlingene. Det vil være fokus på rike oppgaver som inviterer til utforsking og problemløsning og som innebærer ulike varianter av de andre kjerneelementene.
Kjerneelementene i matematikk er
- Utforskning og problemløsning
- Modellering og anvendelser
- Resonnering og argumentasjon
- Representasjon og kommunikasjon
- Abstraksjon og generalisering
- Matematiske kunnskapsområder
Grunnleggende ferdigheter
Kurset skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk, slik disse er utformet i gjeldende plan for matematikk i grunnskolen.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for
oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.