Programplaner og emneplaner - Student
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 Programplan
- Engelsk programnavn
- Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Gjelder fra
- 2022 HØST
- Studiepoeng
- 300 studiepoeng
- Varighet
- 10 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Målgruppen for studiet er studenter som ønsker en bred og generell grunnutdanning i økonomi og administrasjon, og som har interesse for både økonomi, regnskap, strategi og organisasjonsfag.
Målgruppe
Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til høgare utdanning.
For å søke opptak til det 3-årige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse.
For å søke opptak til det 5-årige masterstudiet kreves generell studiekompetanse og Matematikk R1 eller Matematikk S1 og S2.
Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.
Opptakskrav
En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:
- har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvodan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
- har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
- har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
- har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
- kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
- evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
- kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
- kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
- kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis
Generell kompetanse
Kandidaten
- er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
- viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
- forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
- har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
- kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
- har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
- skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked
Læringsutbytte
Grunnskolelærerutdanningen skal kvalifisere lærere til å utøve et krevende og komplekst yrke i et samfunn som preges av mangfold og endring. Når det gjelder mangfoldsbegrepet, er det en bred betydning av begrepet som er lagt til grunn. Det omfatter mangfold av kulturer, religioner, livssyn, sosioøkonomisk bakgrunn, språk, kjønn, seksuell legning, funksjonalitet, og identitet. Læringsutbyttet må ses i sammenheng med fagenes innhold og arbeidsmåter. Kandidaten skal etter fullført grunnskolelærerutdanning ha læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det skal være et fundament for arbeid i skolen og videre kompetanse- og profesjonsutvikling, slik det er definert i § 2 ”Læringsutbytte” i forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7:
;
;
;
KUNNSKAP
Kandidaten
- har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
- har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage – skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
- har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i en skole og et samfunn preget av mangfold
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet ;;;;;;;
;
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
- kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
- kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
- kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
- kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser
;
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
- kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
- behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
Innhold og oppbygging
Studenter kan dra på utveksling i 5. semester. Studenter som drar på utveksling får profilen Internasjonal utveksling. Emnene som tas ved den utenlandske institusjonen må forhåndsgodkjennes av instituttet.
Flere av studieprogrammets emner undervises på engelsk og benytter engelsk pensummateriell. I disse emnene er det lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. De norske og internasjonale studentene vil arbeide sammen om oppgaver basert på både norske og internasjonale cases, og vil gjennom dette arbeidet opparbeide kompetanse og ferdigheter i å forstå internasjonale forhold og perspektiver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø.
2. studieår
Valgfritt fag - Kunst og håndverk 1
4. semester
Valgfritt fag - Mat og helse 1
4. semester
Valgfritt fag - Musikk 1, trinn 1-7
4. semester
Valgfritt fag - Engelsk 1, trinn 1-7
4. semester
Valgfritt fag - RLE1, trinn 1-7
4. semester
Valgfritt fag - Kroppsøving 1
4. semester
Valgfritt fag - Naturfag 1, trinn 1-7
4. semester
Valgfritt fag - Samfunnsfag 1, trinn 1-7
4. semester
3. studieår
Valgfritt fag - Tegnspråk (del 2 av 2)
6. semester
Pedagogikk fordypning 1: Digitalt støttet pedagogikk
Valgfritt fag - Engelsk 1
6. semester
Valgfritt fag - Engelsk2
5. semester
Valgfritt fag - RLE1
6. semester
Valgfritt fag - RLE2
5. semester
Valgfritt fag - Kroppsøving 1
6. semester
Valgfritt fag - Kroppsøving 2
5. semester
Valgfritt fag - Kunst og håndverk 1
6. semester
Valgfritt fag - Kunst og håndverk 2
5. semester
Valgfritt fag - Mat og helse 1
6. semester
Valgfritt fag - Matematikk 2
5. semester
Valgfritt fag - Musikk 1
6. semester
Valgfritt fag - Musikk 2
5. semester
Valgfritt fag - Naturfag 1
6. semester
Valgfritt fag - Naturfag 2
5. semester
Valgfritt fag - Norsk 2
5. semester
Pedagogikk fordypning 1: Profesjonsrettet pedagogikk
6. semester
Valgfritt fag - Samfunnsfag 1
6. semester
Valgfritt fag - Samfunnsfag 2
5. semester
Pedagogikk fordypning 1: Spesialpedagogikk
Sustainability in Education
Valgfritt fag - Tegnspråk (del 1 av 2)
5. semester
6. semester
4. studieår
7. semester
8. semester
Valgfritt fag - Engelsk og engelskdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Engelsk og engelskdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Kunst og håndverk 1: Fagdidaktikk – kunst og design
7. semester
Valgfritt fag - Kunst og håndverk 2: Fagdidaktikk – kunst og design
8. semester
Valgfritt fag - Matematikk og matematikkdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Matematikk og matematikkdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Musikk og musikkdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Musikk og musikkdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Naturfag og naturfagdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Naturfag og natursfagdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Norsk og norskdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Norsk og norskdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - RLE og RLE-didaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - RLE og RLE-didaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1
7. semester
Valgfritt fag - Tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2
8. semester
Valgfritt fag - Begynneropplæring 1
7. semester
Valgfritt fag - Begynneropplæring 2
8. semester
5. studieår
9. semester
10. semester
Pedagogikk fordypning 2: Digitalt støttet pedagogikk
Valgfritt fag - Engelsk og engelskdidaktikk 3
9. semester
Valgfritt fag - Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3
9. semester
Valgfritt fag - Kunst og håndverk 3: Fagdidaktikk – kunst og design
9. semester
Valgfritt fag - Matematikk og matematikkdidaktikk 3
9. semester
Valgfritt fag - Musikk og musikkdidaktikk 3
9. semester
Valgfritt fag - Naturfag og naturfagdidaktikk 3
9. semester
Valgfritt fag - Norsk og norskdidaktikk 3
9. semester
Pedagogikk fordypning 2: Profesjonsrettet pedagogikk
Valgfritt fag - RLE og RLE-didaktikk 3
9. semester
Valgfritt fag - Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 3
9. semester
Pedagogikk fordypning 2: Spesialpedagogikk
9. semester
Valgfritt fag - Tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3
9. semester
Valgfritt fag - Begynneropplæring 3
Arbeids- og undervisningsformer
Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.
Praksisstudier
Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.
Kalkulatorreglement
Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter
- Kalkulatoren tillates ikke koblet på strømnett
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.
Internasjonalisering
Det flerkulturelle og internasjonale perspektivet er forankret i alle fag og alt lærerarbeid i lærerutdanningen. Utdanningen forbereder studenten på det internasjonale og flerkulturelle læringsmiljøet som venter i praksisperiodene og i framtidig yrke som lærer blant annet gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser.
;
I utdanningen legges det til rette for at deler av utdanningen kan tas i utlandet gjennom de internasjonale avtaler lærerutdanningen har etablert. Dette gjelder både fagstudium og praksisopphold. 6. semester er spesielt tilrettelagt for utvekslinger, men er også mulig andre semestre avhengig av eget fagvalg. Det 6. semesteret, det internasjonale semesteret, er ikke bare lagt opp med tanke på utveksling, men også med internasjonalt perspektiv for studenter som studerer hjemme. Det fagovergripende temaet dette semesteret er internasjonal utdanning. Læringsarbeidet på campus benytter seg av den ressursen internasjonale studenter og de utenlandske forelesere våre lærere samhandler med, innehar. Det vil også trekkes veksler på kompetansen til internasjonale organisasjoner som Redd Barna og Røde Kors. Pensum i alle fag inneholder oppdatert litteratur på engelsk. Det er i løpet av studiet mulig å velge engelskspråklige emner der interne studenter møter internasjonale studenter. Den internasjonale dimensjonen blir tillagt økt vekt gjennom utdanningsløpet. I fagplanene er det beskrevet hvordan de ulike studiefagene arbeider med internasjonalisering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den fagansvarlige.
;
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
;
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte fag- og emneplan.
;
Krav om deltakelse og flerfaglige opplegg
Det er krav om deltakelse på det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTERACT (INTER1100, INTER1200 og INTER1300), som må være godkjent for å få tildelt vitnemålet. Dette kravet gjelder for kull i utdanningen med oppstart høsten 2020 og senere.
;
Andre krav om deltakelse er nedfelt i den enkelte fag- og emneplan og i fagplan for praksis. Det er i tillegg krav om deltakelse knyttet til flerfaglige opplegg, og disse må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet studenten tar det semesteret.
;
Nærmere informasjon om flerfaglige opplegg i 1.-3. semester er lagt inn i emneplanene.
;
I 4. semester er det to flerfaglige opplegg med krav om obligatorisk deltakelse:
- Demokrati og menneskerettigheter
Det er krav om at studenten må delta i de flerfaglige øktene og utføre arbeidsoppgaver som er inkludert i opplegget. Ved fravær over 20 % må studenten gjøre et kompensatorisk, skriftlig arbeid. Krav om innhold og omfang til det kompensatoriske arbeidet avhenger av de flerfaglige og didaktiske perspektivene studenten har mistet på grunn av fraværet.
;
- Førstehjelpskurs i teori og praksis
Førstehjelpskurset vil foregå over tre dager med både teoretiske og praktiske økter. Det er krav om at studenten må delta på alle øktene. Fravær på de teoretiske øktene må kompenseres med en skriftlig tekst om temaet/temaene som tas opp i undervisningen. Krav om antall ord i teksten vil være styrt av hvor mange økter som studenten ikke har deltatt på. Det er krav om at teksten følger retningslinjer for APA-stilen. Fravær på praktisk del må kompenseres med tilsvarende praktisk kurs på et senere tidspunkt.
;
I 6. semester er det to flerfaglige opplegg med krav om obligatorisk deltakelse:
;
- Internasjonale dager
Det er krav om at studenten må delta i de flerfaglige øktene og utføre arbeidsoppgaver som er inkludert i opplegget. Ved fravær over 20 % må studenten gjøre et kompensatorisk, skriftlig arbeid. Krav om innhold og omfang til det kompensatoriske arbeidet avhenger av de flerfaglige og didaktiske perspektivene studenten har mistet på grunn av fraværet.
;
- Bærekraft og innovasjon – med praktisk-estetiske elementer
Det er krav om at studenten må delta i de flerfaglige øktene og utføre arbeidsoppgaver som er inkludert i opplegget. Ved fravær over 20 % må studenten gjøre et kompensatorisk, skriftlig arbeid. Krav om innhold og omfang til det kompensatoriske arbeidet avhenger av de flerfaglige og didaktiske perspektivene studenten har mistet på grunn av fraværet.
;
Disse kravene konkretiseres i årsplanen for studieåret som er klar ved studieårets begynnelse.
Vurdering og sensur
Studenten møter ulike vurderingsformer i løpet av studiet. Dette har to hensikter, både å kunne vurdere alle sider ved studentenes lærerkvalifisering, samt å gi studentene erfaring med ulike vurderingsmetoder som er relevante for deres seinere arbeid i skolen med elevenes læring og vurdering. Nærmere informasjon finnes i den enkelt fag- og emneplan.
Øvrig informasjon
Godkjent av studieutvalget 16. november 2016.
Redaksjonell endring foretatt 3. juli 2017, 15. mai og 5. juni 2018 og 7. mars og 25. juni 2019.
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 25. januar 2021.
Redaksjonell endring lagt inn 11. mai 2021.
Gjeldende fra høstsemesteret 2021. ;