EPN-V2

INTER1100 INTERACT1 Den samme ungen - ulike arenaer Emneplan

Engelsk emnenavn
INTERACT1 The Same Child - Different Arenas
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Bachelorstudium i barnevern - deltid
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i ergoterapi
Bachelorstudium i fysioterapi
Bachelorstudium i vernepleie
Interact
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Bachelorstudium i ortopediingeniørfag
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT

INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.

Den handler om å få økt bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.

Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på en hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter.

Studentenes arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

Læringsutbytte

Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv
  • kan diskutere og reflektere over sin egen, framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte.

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres

Arbeids- og undervisningsformer

Emneplanen bygger på;Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning;(180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.;

Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning, relasjonsbygging og didaktikk stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

KUNNSKAP

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehagelærerrollen, og om barnehagens historie og egenart
  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse
  • har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
  • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
  • har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og behov for omsorg, og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
  • har kunnskap om barnehagepedagogisk arbeid med barnegrupper i samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet.
  • har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser, deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
  • har kunnskap om samiske perspektiver på barndom

;

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
  • kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
  • kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold
  • kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø

;

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
  • kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis
  • kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte