EPN-V2

M1GMT2100 Matematikk 1, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1, Subject 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Fjerde semester av bachelorstudiet er tilrettelagt for utveksling.

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
  • har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
  • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
  • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
  • kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
  • har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
  • kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid

Læringsutbytte

Students must write an essay, in English, of 8-10 pages in connection to the course. The essay shall take the candidates project as its point of departure and be related to the course content. The essay must be handed in for assessment no later than two months after the end of the course. A passed essay is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline. The essay will be graded by the course lectures.

Innhold

I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.

Arbeids- og undervisningsformer

Hjelpemidler høsten 2020:

Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre

[Hjelpemidler tidligere:]

Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Eksamensdel 2: Alle.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Grades are awarded on the basis of pass or fail.

Vurdering og eksamen

  • MAEN4100/MAEND4100 Termodynamikk, varme og massetransport.
  • MAEN4200/MAEND4200 Energibruk og inneklima.
  • MAEN4300/MAEND4300 Strømningsteknikk og numeriske beregninger.

Hjelpemidler ved eksamen

To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Vurderingsuttrykk

Kamilla Freyr

Sensorordning

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Om lag fem uker - individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Om lag 3 hele uker, samt frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.

Opptakskrav

Se fagplanen.