EPN-V2

MGNT3200 Norsk tegnspråk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language, subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT3100 Norsk tegnspråk 1.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • har utvidete kunnskaper om språkstrukturer i norsk tegnspråk
  • har kunnskap om språklig variasjon og ulike tekster innen norsk tegnspråk
  • har kjennskap til blandingsformer mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk
  • har kunnskap om flerspråklighet hvor norsk tegnspråk inngår, der målet om funksjonell tospråklighet i opplæringen er sentralt
  • har kjennskap til tegnspråkets status og tegnspråkliges historie, kultur og identitet, også internasjonalt
  • har kunnskap om regelverk og gjeldende læreplaner og andre undervisningsrelaterte dokumenter knyttet til norsk tegnspråk i skolen
  • har kjennskap til vitenskapsteoretiske og metodiske perspektiver relevante for faget norsk tegnspråk

Ferdigheter

Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • kan anvende språkstrukturer og et basalt tegnforråd i norsk tegnspråk for å kunne delta i samtaler og gjennomføre undervisning på basisnivå
  • kan avlese og forstå ulike tekster på tegnspråk, med språklig variasjon og blandingsformer
  • kan oversette enkle tekster fra norsk til norsk tegnspråk og fra norsk tegnspråk til norsk
  • kan beskrive og forklare særtrekk ved døves kultur, og se den i sammenheng med majoritetskulturen
  • kan gjøre rede for ulike syn på kommunikasjon og språk i opplæringen av hørselshemmete gjennom historien

Generell kompetanse

Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

Studenten

  • kan sette tydelige mål for undervisningen og vurdere elevenes læringsutbytte
  • kan legge til rette for varierte læringsaktiviteter, også ved bruk av digitale ressurser, som formidler kunnskap om norsk tegnspråk som fremmer språklig samhandling og elevenes grunnleggende ferdigheter og faglige utvikling

Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 1-7

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i norsk tegnspråk på basisnivå, for elever på trinn 1-7

Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 5-10

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i norsk tegnspråk på basisnivå, for elever på trinn 5-10

Innhold

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Arbeids- og undervisningsformer

Klassisk mekanikk danner grunnlag for konstruksjon av alle maskintekniske komponenter. Dette emnet inneholder statikk og fasthetslære, det vil si hvordan man håndterer krefter på konstruksjoner og hvordan man utfører analyser og dimensjonering av dem.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen, ut over opptakskrav.

Vurdering og eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan teorien som ligger til grunn for klassisk mekanikk
  • har forståelse for sammenhengen mellom belastninger og styrkeegenskapene til en konstruksjon
  • har kunnskap om krefter på plane konstruksjoner
  • har kunnskap om grafisk og analytisk analysemetode
  • har kunnskap om krefter på konstruksjoner satt sammen med ledd
  • har kunnskap om enkle plane fagverkskonstruksjoner
  • har kunnskap om tverrsnittsanalyse av bjelkeprofiler
  • har kunnskap om snittkrefter og normal, bøye og skjærspenninger
  • har kunnskap om knekking av staver
  • har kunnskap om kompleks stress og Mohrs sirkel

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre analyser og dimensjonere enkle konstruksjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre en strukturanalyse av enkle bjelkekonstruksjoner
  • kjenner arbeidsmetodikken ved gjennomføring av en strukturanalyse
  • kan planlegge og gjennomføre en strukturanalyse og de kan dokumentere arbeidet

Hjelpemidler ved eksamen

Forelesninger og øvinger.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 7 av 10 øvinger

Sensorordning

Eksamen består av to-deler:

1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer som teller 80 %

2: Et gruppeprosjekt som teller 20 %

Eksamensresultat kan påklages.

Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.