EPN-V2

M1GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine.

Forkunnskapskrav

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • understands and is capable of explaining a range of biochemical and cellular biological methods, their possibilities and limitations
  • understands the term proteomics, the principle behind selected analytical methods and their applications
  • can describe different advanced microscopy techniques, principles and areas of application
  • understands the principle behind different methods of preparation of transgenic animals, and can explain the laws and regulations that regulate the production of such animals

Skills

The student

  • can assess the suitability of selected biochemical and cell biological methods and their strengths and weaknesses in an independent manner
  • can use and critically interpret results from selected methods in the field of biochemistry and cell biology in an independent manner
  • can conduct bio-informatic searches in web-based sequence databases
  • can present research results in a scientific manner

General competence

The student

  • can critically assess relevant methods in biomedical research and diagnostics
  • can design an experiment in biochemistry and cell biology

Læringsutbytte

The work and teaching methods used include lectures, student presentations, seminars and skills training in the form of laboratory work. Digital learning resources will be made available to students in advance and some of the teaching will be organised as flipped classroom.

Innhold

All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Arbeids- og undervisningsformer

New exam spring 2020:

1. Portfolio (counts 40%). The portfolio consists of:

  • 2 individual assignments
  • 2 group assignments, 3-5 students per group.

The portfolio is graded as a whole and given one grade.

2: 3-hour home exam (60%)

Exam results can be appealed.

[Orignal

1. Portfolio (counts 40%). The portfolio consists of:

  • 2 individual assignments
  • 2 group assignments, 3-5 students per group.

The portfolio is graded as a whole and given one grade.

2. Individual written exam (counts 60%).

Exam results can be appealed.]

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

InRetten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 3 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 3000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.

Dersom den skriftlige delen ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til observasjonsdagene, vil det bli gitt en kompensatorisk oppgave etter nærmere avtale med faglærer. Denne kompensatoriske oppgaven kan gis individuelt.

Målform: Nynorsk

Arbeidskrav 2

En skriftlig gruppeoppgave knyttet til praksis i barnehage (1500 ord +/- 10 %). Innholdskrav beskrives nærmere i oppgaveteksten. Formålet med arbeidskravet er at studenten gjør seg kjent med barnehagebarns forutsetninger ved overgangen til skolen.

Arbeidskrav 3

Arbeidskravet er knyttet til fagene IKT og PEL. Det består av to deler og utføres individuelt.

3a: Observasjon

I løpet av praksisperioden skal hver enkelt student gjøre en observasjon som kan relateres til temaet, tilpasset opplæring.

3b: Presentasjon

I etterkant av praksis skal hver enkelt student bruke observasjonen til å lage en digital presentasjon. Presentasjonen leveres individuelt på Canvas og presenteres i gruppe i klassen.

Pensumlitteratur og refleksjon knyttes til presentasjonen.

Innholdskrav, framgangsmåte og kriterier beskrives nærmere i oppgaveteksten.

Formålet med arbeidskravet er at studenter får kunnskap om hvordan de kan ta i bruk et bredt spekter av pedagogiske tilnærmingsmåter for å kunne tilpasse undervisningen til et stort mangfold av elever.

Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav se fagplanen.

Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Fagovergripende tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaer på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 3 er følgende faglige aktiviteter:

  • kurs i forskningsmetode (aksjonsforskning-læring)
  • lesegruppe
  • kurs i kroppsøving. Studentene skal ha kunnskap om begynneropplæring. For å oppnå dette skal studiet blant annet gi studentene innsikt i betydningen av barns behov for læring gjennom lek og aktiv fysisk utfoldelse. Det arrangeres et kurs i kroppsøving for å bidra til at studentene oppnå dette. Rammene for kurset kommer frem i eget skriv.
  • tema psykososialt miljø
  • INTER1200

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Vurdering og eksamen

Simple handheld calculator.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

A combination of internal and external examiners is used regularly.

Sensorordning

The course is based on MAPE1300 Mechanics and MATS1500 Materials Technology.