EPN-V2

M1GNA2200 Naturfag 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 1, Part 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GNA2100 Naturfag 1, emne 1.

  • Forkunnskapskrav

    Se fagplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
    • har kunnskap om hvordan en kan drive begynneropplæring i naturfag
    • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever i barneskolen
    • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
    • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
    • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
    • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
    • har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå med fokus på syre- og base-, fellings- og redoksreaksjoner
    • har kunnskap om noen av menneskets organsystemer, pubertet, seksualitet og helse og hvordan en kan undervise temaene for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
    • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
    • har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor det er viktig med dette fokuset
    • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
    • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
    • har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, inkludert kinetisk og potensiell energi
    • har grunnleggende kunnskap om elektrisitet og magnetisme
    • har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
    • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
    • har kunnskap om programmering og algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag

     

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
    • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak 
    • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
    • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
    • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
    • kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
    • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
    • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • Innhold

    Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

    • Naturfagdidaktikk 1-2
    • Kropp og helse 1-2
    • Jorda 1
    • Kjemi 1-2
    • Fysikk 1-2

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Studenten kan i dette emnet omarbeide/gjøre arbeidskravet inntil tre ganger.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

     

    Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kropp og helse 1-2:

    • Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (inntil 30 minutter)

     

    I temaet Jorda 1-2:

    • Individuell test i arter og objekter (20 minutter)

     

    I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:

    • Lage en "omvendt undervisning"-sekvens (Flipped classroom) i tildelt tema i grupper på 2-3 studenter. Hver gruppe gir tilbakemelding til en annen gruppe.

     

     

    Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

    Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd er det knyttet 100% deltakelse til feltkurset. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.

     

    I temaet Jorda 1-2:

    • Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager)
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensform

    Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

     

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Kalkulator - ikke programmerbar.

    Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.