Programplaner og emneplaner - Student
M1GKP3100 Kroppsøving 2, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Education 2, Subject 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GKP2100 Kroppsøving 1, emne 1.
Gjennom arbeidet med Kroppsøving 2 skal studenten øke sin faglige kunnskap og praktisk-didaktiske kompetanse, samt videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving. I emnet inngår kunnskap om og erfaring med forskning og utviklingsarbeid innenfor begynneropplæring i kroppsøving. Mangfoldighet og forskjellighet i elevgruppen i skolen blir belyst, og kroppsøvingsfaget blir drøftet i en tverrfaglig sammenheng. I emnet inngår også kunnskap om kroppen i bevegelse, samt treningsprinsipper for barn. En FoU-oppgave inngår i emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om dannelsesperspektivet
- har kunnskap om bevegelsesmiljø, aktivitet og treningsprinsipper egnet for elever på trinn 1-7
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppslige bevegelser
- kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
- kan videreutvikle sitt aktivitetsrepertoar, sin kroppslige erfaring og arbeidsmåter for å lede differensiert læringsaktivitet
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenking og innovasjon av faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Innhold
Kroppsøving 2 består av følgende:
1) Kropp og læring 2
2) Aktivitetslære
3) FoU-oppgave
Kropp og læring 2
Kropp og læring 2 bygger videre på flere av temaene fra Kroppsøving 1, og inneholder kroppsøvingsdidaktikk, kunnskap om kroppen i bevegelse og fysisk aktivitet i skole og samfunn. Studiet skal også forberede studentene på å gjennomføre valid forskning innenfor sentrale temaer i faget.
- Allmenndanning, physical literacy og danning i livslangt perspektiv
- Mangfold og forskjellighet i kroppsøving, tilpasset opplæring
- Flerkulturell skole
- Fysisk aktiv læring og uteskole
- Fysisk aktivitet i skolehverdagen
- Overgang barnehage-barneskole, og barneskole-ungdomsskole
- Barn og unges kroppsbilde og selvoppfatning
- Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving
- Nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
- Livslang fysisk aktivitet
- Barns motoriske utvikling og -læring 2
- Barns fysiske vekst og -utvikling 2
- Barn og unge vekst og utvikling i et treningsperspektiv
- Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
- Kunnskap om kroppen i bevegelse
Aktivitetslære
I aktivitetslære får studentene en videreføring av noen aktivitetene fra Kroppøving 1, og i tillegg noen nye aktiviteter.
- Dans
- Turn og akrobatikk
- Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter
- Nettspill, kinball og andre ballspill
- Friluftsliv i ulike miljø
- Egentur
- Arrangement, aktivitetsdag for barneskoleelever
FoU-oppgave
Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.
Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Arbeids- og undervisningsformer
I tillegg til fagets arbeids- og undervisningsformer, som er beskrevet i den innledende fagplandelen, er arbeidet med FoU-oppgaven organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 1. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
Arbeidskrav 1
En skriftlig individuell oppgaveinnlevering knyttet til faglige og didaktiske tema. Omfang: tilsvarende fem sider.
;
Arbeidskrav 2
En skriftlig oppgaveinnlevering i gruppe knyttet til faglige og didaktiske tema med IKT-krav. Omfang: tilsvarende fem sider.
;
Arbeidskrav 3
Grunnleggende ferdigheter, språk og læring er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- 10 %) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.
;
Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet: fire timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Opptakskrav
Se fagplanen.