EPN-V2

Bachelor Programme in Business Administration and Economics Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Valid from
2023 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er et 3-årig studium som tilbys på fulltid og utgjør 180 studiepoeng.

Bachelorprogrammet gjennomføres av studenter som har fått opptak til 3-årig bachelorstudium og studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium (bachelor + master), siviløkonom/ statsautorisert revisor. For studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium, se også programplan for masterprogrammet.

Studenter som har gjennomført bachelorstudiet vil ha grunnleggende kunnskaper innenfor det økonomisk-administrative fagområdet, og vil være kvalifisert for å gå direkte ut i arbeidslivet innen et bredt spekter av ulike stillinger både i privat og offentlig sektor.

På bachelorstudiet velger studenten våren før 3. studieår profil, som utgjør fordypningen i studieløpet. Studenten kan velge mellom følgende fem profiler:

  • Regnskap
  • Samfunnsøkonomi
  • Finans
  • Strategi og ledelse
  • Internasjonal utveksling

I profil Regnskap får studenten kompetanse innen regnskapsfag, skatte- og avgiftsrett og rettslære. Studenten får også god kompetanse innen andre økonomisk-administrative områder. Profilen følger anbefalt plan for bachelor i økonomi og administrasjon – profilering regnskapsfører, vedtatt av Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA, nå UHR-ØA) i 2013. Fullført bachelor med profil regnskap sammen med to års godkjent praksisoppfyller dermed kravet til å bli autorisert regnskapsfører slik det er beskrevet i Finansdepartementets forskrift om autorisasjon av regnskapsførere.

I profilen Samfunnsøkonomi får studenten inngående kunnskaper om sentrale samfunnsøkonomiske temaer som konkurranse og markeder, økonomisk fordeling, betydningen av internasjonal handel og konjunkturer – og hvordan dette kan påvirkes gjennom politikk. Studenten lærer også om sammenhengene mellom viktige makroøkonomiske variabler og hvordan de kan bruke modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål.

I profilen Finans utvikler studenten kompetanse om foretakets finansierings- og investeringsutfordringer. Studenten får kunnskaper om valg av kapitalstruktur, eierstyring og interessekonflikter, og etiske problemstillinger som inngår i økonomiske beslutninger. Studenten lærer også hvordan man analyserer og verdivurderer finansielle instrumenter.

I profilen Strategi og ledelse tilegner studenten seg kompetanse og ferdigheter innen fagfeltet, samt mer fagspesifikke kompetanser og ferdigheter innenfor fagområder som er viktige for forretningsutvikling – som innovasjon, markedsføring, og kommunikasjon. Studenten jobber med tidsaktuelle problemstillinger som er tett på næringsliv og samfunn, der studenten får innsikt i å løse konkrete utfordringer. Dette bidrar til at studenten utvikler en kombinasjon av analytiske og kreative ferdigheter som utfyller hverandre.

I profilen Internasjonal utveksling tilegner studenten seg kompetanse, kunnskaper og ferdigheter fra studieprogrammets emner i kombinasjon med internasjonal utveksling. I tillegg til de fagspesifikke læringsutbyttene fra emnene som velges ved vertsuniversitetet, utvikler og forbedrer studenten sine kommunikasjons-, språk og interkulturelle ferdigheter. Disse ferdighetene er høyt verdsatt blant fremtidige arbeidsgivere.

Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i økonomi og administrasjon. Gradens engelske tittel er Bachelor of Business Administration and Economics. På vitnemålet fremkommer hvilken profil man har valgt.

Programplanen oppfyller minimumskrav for bachelorstudium i økonomi og administrasjon, slik de er vedtatt av UHR-ØA i 2018.

Target group

Målgruppen for studiet er studenter som ønsker en bred og generell grunnutdanning i økonomi og administrasjon, og som har interesse for både økonomi, regnskap, strategi og organisasjonsfag.

Admission requirements

Målgruppe for studiet er barne- og ungdomsarbeidere, assistenter og andre som har tilsetting i en barnehage og som ønsker å utdanne seg til barnehagelærer/pedagogisk leder.

Learning outcomes

En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:
    • har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvodan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
    • har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
  • har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
  • kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
  • evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
  • kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
  • kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
  • kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
  • viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
  • forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
  • har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
  • har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
  • kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
  • har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
  • skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked

Content and structure

De to første studieårene består av obligatoriske emner innen markedsføring, regnskap, økonomistyring, finansiering, organisasjons- og ledelsesteori, samfunnsøkonomi, etikk og metodefag. Disse emnene dekker kravene som stilles av UHR-ØA for en bachelorutdanning i økonomi og administrasjon, og utgjør en solid basis innenfor det økonomisk-administrative fagområdet.

I tredje studieår velger studenten en profil som utgjør en fordypning innenfor et fagområde. Hver profil består av et antall obligatoriske fordypningsemner, inkludert bacheloroppgave, og eventuelt valgfrie emner dersom de obligatoriske emnene utgjør mindre enn 60 studiepoeng. Studenter med profil Internasjonal utveksling drar på utveksling i 5. semester.

Første studieår

Studenten skal i 1. semester ta de obligatoriske emnene:

  • ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel
  • ØAMET1000 Matematikk I
  • ØASØK1000 Mikroøkonomi I
  • ØAADM1001 Markedsføring

Studenten skal i 2. semester ta de obligatoriske emnene:

  • ØABED1100 Bedriftsøkonomi med IKT
  • ØAMET1100 Statistikk
  • ØASØK1100 Makroøkonomi I
  • ØAADM1100 Organisasjonspsykologi

Andre studieår

3. semester:

Studenter som planlegger å ta profil Finans, profil Strategi og ledelse eller profil Internasjonal utveksling må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

  • ØABED2000 Investering og finansiering
  • ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
  • ØASPR2000 Professional English
  • Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

Studenter som planlegger å ta profil Samfunnsøkonomi må velge de obligatoriske emnene:

  • ØABED2000 Investering og finansiering
  • ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
  • ØASPR2000 Professional English
  • ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

Studenter som planlegger å ta profil Regnskap må velge de obligatoriske emnene:

  • ØABED2000 Investering og finansiering
  • ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
  • REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori
  • Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

4. semester:

Studenter som planlegger å ta profil Finans, profil Strategi og ledelse, profil Samfunnsøkonomi eller profil Internasjonal utveksling må i 4. semester velge:

  • ØAADM2000 Foretaksstrategi
  • ØABED2100 Økonomistyring
  • ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
  • Enten ØAJUR2100 Rettslære, PROG1000 Introduction to Programming, ØAMET2000 Matematikk II eller ØABED2200 Business Analytics

Studenter som planlegger å ta profil Regnskap må i 4. semester velge:

  • ØAADM2000 Foretaksstrategi
  • ØABED2100 Økonomistyring
  • REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori
  • ØAJUR2100 Rettslære

Tredje studieår

Valgfrie emner

Flere av profilene tilbyr studenten mulighet til å velge valgemner på 5. og/eller 6. semester. Studenten kan velge valgemner fra samtlige profiler, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Det vil likevel kunne oppstå kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer dersom studenten velger valgemner utenfor sin profil, eller melder seg til undervisning og eksamen i emner på et annet årstrinn. I hver profil er det derfor satt opp et antall anbefalte valgemner som vil kollisjonssikres i det aktuelle semesteret. Utover dette er det studentens eget ansvar å unngå timeplan- og eksamensdatokollisjoner.

Eventuelle forkunnskapskrav fremgår av den enkelte emneplan.

Profil Regnskap

Studenter som går profil Regnskap må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

  • REREG3001 Årsregnskap 3
  • REREG3200 Regnskapsføreryrket med etikk
  • REREV3100 Valuation for Accountants

Studenter som går profil Regnskap må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

  • ØABAC3900 Bacheloroppgave
  • REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett

Profil Finans

Studenter som går profil Finans må i 5. semester velge det obligatoriske emnet:

Enten ØABED3100 Applied Management Accounting eller ØABED3200 Strategiøkonomi. Emnet som ikke velges som obligatorisk, kan inngå som valgemne dersom studenten ønsker å ta begge emnene.

Følgende emner anbefales som valgfrie emner til studenter som går profil Finans i 5. semester:

  • ØABED3001 Corporate Finance (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)
  • ØASØK3000 International Economics
  • ØAADM3100 Strategic Analysis
  • Enten ØABED3100 Applied Management Accounting eller ØABED3200 Strategiøkonomi

Studenter som går profil Finans må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

  • ØABAC3900 Bacheloroppgave
  • ØABED3700 Valuation – Equity Research(heisemne)

Følgende emner anbefales som valgfrie emner til studenter som går profil Finans i 6. semester:

  • ØABED2300 The Economics of Banking
  • ØABED2200 Business Analytics (OBS: Emnet tilbys også på 2. studieår; studenter som ønsker dette valgemnet, må derfor selv påse at emnet ikke kolliderer med timeplan- og eksamensdatoer i andre emner de skal ta.)
  • ØAADM3400 Ledelse
  • ØAADM3500 Praktisk personalledelse
  • ØABED3300 International Financial Management

Profil Samfunnsøkonomi

Studenter som går profil Samfunnsøkonomi må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

  • ØASØK2000 Mikroøkonomi II
  • ØASØK3000 International Economics
  • ØASØK3300 Offentlig økonomi

Følgende emner anbefales som valgfrie emner til studenter som går profil Samfunnsøkonomi i 5. semester:

  • ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)
  • ØABED3200 Strategiøkonomi
  • ØAADM3600 Sustainable Business

Studenter som går profil Samfunnsøkonomi må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

  • ØABAC3900 Bacheloroppgave
  • ØABED2300 The Economics of Banking

Følgende emner anbefales som valgfrie emner til studenter som går profil Samfunnsøkonomi i 6. semester:

  • ØAADM3400 Ledelse
  • ØAADM3300 Cross-Cultural Communication
  • ØABED3300 International Financial Management

Profil Strategi og ledelse

Studenter som går profil Strategi og ledelse må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

  • ØAADM3600 Sustainable Business
  • ØAADM3100 Strategic Analysis

Følgende emner anbefales som valgfrie emner til studenter som går profil Strategi og ledelse i 5. semester:

  • ØASØK3000 International Economics
  • ØABED3200 Strategiøkonomi
  • ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)
  • ØABED3100 Applied Management Accounting

Studenter som går profil Strategi og ledelse må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

  • ØABAC3900 Bacheloroppgave
  • ØAADM3500 Praktisk personalledelse

Følgende emner anbefales som valgfrie emner til studenter som går profil Strategi og ledelse i 6. semester:

  • ØAADM3300 Cross-Cultural Communication
  • ØAADM3400 Ledelse
  • ØABED2300 The Economics of Banking

Profil Internasjonal utveksling

Studenter som går profil Internasjonal utveksling må i 5. semester velge:

Studenten er på utveksling hos vertsuniversitet.

Studenter som går profil Internasjonal utveksling må i 6. semester velge:

  • ØABAC3900 Bacheloroppgave

Følgende emner anbefales som valgfrie emner til studenter som går profil Internasjonal utveksling i 6. semester:

  • Studenten kan velge fritt blant alle obligatoriske og valgfrie emner som undervises i 6. semester på profil Finans, profil Strategi og ledelse, og profil Samfunnsøkonomi, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Studenten anbefales imidlertid å velge emner fra én profil da disse vil være sikret mot kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer.

Bacheloroppgave og progresjonskrav

En bacheloroppgave på 15 studiepoeng inngår i alle profiler som et avsluttende arbeid i siste semester. Bacheloroppgaven må bygge på teori og tematikk fra valgt profil.

For å få tildelt veileder kreves det at studenten minimum har bestått 75 av studiepoengene som inngår i graden, inkludert ØAMET1100 Statistikk og enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data.

Bacheloroppgaven er i tabellen over studiets oppbygging plassert både på 5. og 6. semester. Dette grunnet at arbeidet med oppgaven begynner i 5. semester, men selve studiepoengene regnes kun til vårsemesteret. Studenten skal ta totalt 4 emner (obligatoriske + ev. valgemner) i 5. semester (i tillegg til start på bacheloroppgaven), jf. informasjon for hver profil med semester ovenfor.

Studenter med studierett på 5-årig studieløp (bachelor + master) må ha fullført og bestått bachelorstudiet før studenten kan begynne på masterprogrammet.

Tabellen nedenfor viser studiets oppbygging.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

4. semester

3rd year of study

Profil: Finans

5. semester

6. semester

Profil: Regnskap

5. semester

6. semester

Profil: Strategi og ledelse

5. semester

6. semester

Profil: Samfunnsøkonomi

5. semester

6. semester

Internasjonal utveksling

5. semester

6. semester

Teaching and learning methods

Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og oppgaveskriving individuelt og i grupper. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.

Internationalisation

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
  • har bred pedagogikkfaglig og fagdidaktisk kunnskap, kunnskap om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek, omsorg og læring
  • har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold
  • har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter
  • har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk
  • har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg
  • kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling
  • kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger
  • kan igangsette kreative prosesser og tilrettelegge for kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring
  • kan anvende relevante digitale og faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser
  • kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
  • kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over barnehagens praksis og justere denne
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utøve profesjonsetisk skjønn, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver
  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
  • kan samarbeide og kommunisere både på bokmål og nynorsk på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid
  • har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre
  • har evne til å samarbeide med tilsatte, lede barn og lede arbeide med andre ansatte.
  • kan samarbeide med foresatte

Work requirements

Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.

Assessment

Studiet er et deltidsstudium over fire studieår med ca. 75 prosent studiebelastning hvert år. Studentene må påregne å avsette 25-30 timer i uken til studiene. Utdanningen består av følgende kunnskapsområder og emner - totalt 180 studiepoeng:

Kunnskapsområder:

  • Barns utvikling, lek og læring (BULL 1 og 2, 15 stp. + 15 stp.)
  • Natur, helse og bevegelse (NHB 20 stp.)
  • Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE 20 stp.)
  • Språk, tekst og matematikk (STM 20 stp.)
  • Kunst, kultur og kreativitet (KKK 30 stp.)
  • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU 15 stp.)

Øvrige emner:

  • Valgfri fordypning (30 stp.)
  • Bacheloroppgave (15 stp.)

Kunnskapsområdene er forskningsbaserte og profesjonsrettede, og integrerer relevant pedagogisk faglig og didaktisk kunnskap tilpasset barnehagens rammeplan. Organiseringen og innhold for det enkelte kunnskapsområdet beskrives i programplanens emneplaner.

Utdanningen tilbyr et varierende utvalg av fordypninger siste studieår som bygger på kunnskapsområdene. Fordypningene skal bidra til faglig progresjon og økt kompetanse med relevans for arbeidet i barnehagen. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen.

Oppbygging

1.studieår, totalt 45 stp.

  • BLD1100 Barns utvikling, lek og læring 1, 15 stp. (går over ett semester, 1. semester)
  • BLD3100 Kunst, kultur og kreativitet, 30 stp. (går over to semestre, 1. og 2. semester)

2.studieår, totalt 40 stp.

  • BLD1300 Natur, helse og bevegelse 20 stp. (går over to semestre, 3. og 4. semester)
  • BLD2200 Språk, tekst og matematikk, 20 stp. (går over to semestre, 3. og 4. semester)

3.studieår, totalt 50 stp.

  • BLD1200 Samfunn, religion, livssyn og etikk 20 stp. (går over to semestre, 5. og 6 semester)
  • BLD2100 Barns utvikling, lek og læring 2, 15 stp. (går over ett semester, 5. semester)
  • BLD3200 Ledelse, samarbeid og utvikling 15 stp. (går over ett semester 6. semester)

4.studieår, totalt 45 stp.

  • BLD34X Fordypning 30 stp. (går over to semestre, 7. og 8. semester)
  • BLD3900 Bacheloroppgave 15 stp. (går over to semestre, 7. og 8. semester), eller BLD3901 Bachelor med studieopphold utenfor Norge 15 stp. (går over to semestre, 7. og 8. semester)

Krav til studieprogresjon

Studenten kan ikke starte på neste studieår før praksisperioden for forhenværende år er bestått.

Studenten må ha bestått alle eksamener fra første studieår innen utgangen av andre studieår, for å kunne begynne på tredje studieår.

Studenten må ha bestått alle eksamener fra andre studieår og 15 stp. fra tredje studieår innen utgangen av tredje studieår for å kunne begynne på fjerde året.

Studenter som ikke tilfredsstiller studieprogresjonskravene, får ett års opphold i ordinært studieløp for å ta opp manglende eksamener/veiledet praksisopplæring. Hvis praksisperioden blir vurdert til” Ikke bestått” ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes.

Faglig profil

Mangfold, likeverd og bærekraftig utvikling

OsloMet skal speile storbyen og dens mangfold. Verdier som demokrati, likeverd og likestilling mellom kjønn skal prege barnehagelærerutdanningen. Barn, foresatte og personale kommer til barnehagene med ulike erfaringer og ulike forutsetninger. OsloMet skal utdanne barnehagelærere som er rustet til å møte barn og familier med ulik kulturell og språklig bakgrunn. Barnehagelærerutdanningen skal gjøre studentene i stand til å ivareta barns rettigheter, anerkjenne ulike kulturelle uttrykk, og utnytte storbyens mange muligheter. Som et svar på vårt mangfoldige samfunn, globalisering, migrasjon og menneskers forflytninger over landegrensene er flerkulturelle perspektiver gjennomgående i barnehagelærerutdanningen. Relevante internasjonale perspektiver tematiseres også i utdanningen. Utdanningen skal fremme forståelse for samisk kultur og vektlegge urfolks status og rettigheter.

Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorda. Mennesket er en del av naturen, og er avhengig av naturen for å videreføre sosiale og kulturelle tradisjoner og praksiser. Barnehagelærerutdanningen skal bidra til kunnskap om bærekraftig utvikling og skal skape etisk refleksjon og engasjement for bærekraft hos studentene, og slik bidra til bærekraftig utvikling også for kommende generasjoner. Gjennom utdanningen skal studenten utvikle sine evner til å kommunisere og samarbeide med ulike mennesker og familier.

Profesjonsfaglig kompetanse og pedagogisk ledelse

En barnehagelærer har et allsidig lederansvar. Pedagogisk ledelse i barnehager innebærer ledelse av både barnegrupper og personale og omfatter planlegging, organisering, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering. Utdanningen skal gi kunnskap om og erfaring med ulike former for ledelse i ulike typer barnehager. Gjennom hele utdanningen skal studenten opparbeide seg trygghet, selvtillit og et reflektert forhold til sin fremtidige lederrolle. Barnehagelæreren skal utøve pedagogisk ledelse av barns lærings- og danningsprosesser, personalledelse, ledelse og utvikling av både organisasjon, foreldresamarbeid og samarbeid med eksterne aktører. Studenten skal utvikle kunnskap om samarbeid med andre profesjoner og institusjoner, f.eks. grunnskole, barnevern, helsevesen, kulturinstitusjoner og næringsliv.

Profesjonsfaglig digital kompetanse og dømmekraft

Studentene skal tilegne seg digital kompetanse gjennom kreativ, skapende, utforskende og reflektert bruk av digitale verktøy og digitale medier i studiet. Barnehagelærerens digitale kompetanse omfatter en bevisst og reflektert bruk av IKT som pedagogisk verktøy, i dokumentasjonsarbeid i barnehagen og i kommunikasjon med hjem og samfunn.

Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Studenten skal lære seg å kunne legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer.

Tema som vektlegges i studiet

Barns livsmestring og helse

Gjennom barnehagelærerutdanningen vil studenten få kunnskap om barnehagens rolle som en helsefremmende og forebyggende institusjon som skal bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barns fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen og barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Samarbeidet mellom hjem og barnehage er avgjørende for barnets trivsel, læring og danning og vesentlig for barnehagens virksomhet.

Gjennom den daglige og nære kontakten med barn og foresatte er barnehagelæreren i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barns omsorgs- og livssituasjon. Studentene skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Studentene skal blant annet kjenne til opplysningsplikten til barnevernet.

Progresjon for pedagogisk ledelse og praksis

Pedagogikk er et sammenbindende fag som inngår i alle kunnskapsområdene og har et særskilt ansvar for å sikre helhet og sammenheng i utdanningen. Progresjon i pedagogisk ledelse og praksis innebærer tre hovedfokus for ledelse gjennom de fire studieårene:

1.studieår Ledelse av seg selv og barn

Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon. Gjennom observasjon og refleksjon skal studenten få innblikk i arbeidet som barnehagelærer. Studenten skal også ta del i hverdagslivet i barnehagen og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.

2.studieår: Ledelse av barn og medarbeidere

Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personale og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer.

3. og 4. studieår: Ledelse av barn og barnehagen

Studenten skal i tredje studieår videreutvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.

Nærmere beskrivelse av faglig progresjon i praksisstudiet, støtteverktøy for praksislærere og studenter, er publisert på OsloMet sine nettsider.