Programplaner og emneplaner - Student
REREG3002 Årsregnskap 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial accounting 3
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i økonomi og administrasjon, for siv.øk.
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale norske regnskapsstandarder.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.
Forkunnskapskrav
Eksamen i Årsregnskap 2 med regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
- kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet
- kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø
Ferdigheter
Studenten kan
- innregne og måle alle de sentrale hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter
- utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 3 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Revisors håndbok
- Lovdata.no
- Regnskapsstiftelsen.no
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Robert Ler