EPN-V2

REREV3100 Valuation for Accountants Emneplan

Engelsk emnenavn
Valuation for Accountants
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to be able to deliver the master's thesis:

  • Coursework 1: A project plan of maximum 10 pages must be approved before work on the master's thesis begins in the fourth semester. The project plan shall describe the research question and plan for the thesis. It also forms the basis for the allocation of an academic supervisor. The deadlines for submission of the project plan are announced at the beginning of the third semester

If the project plan is not approved, students will be given one opportunity to submit an improved version.

Anbefalte forkunnskaper

The course focuses on Financial Accounting, covering topics related to Advanced Financial Accounting, Accounting Theory, Annual Accounts, and Corporate Finance, but these are not the prerequisites for taking the course.

Forkunnskapskrav

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

Læringsutbytte

Deleksamen 1:

Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden (unntatt veiledning fra faglærere). På gjennomføring av eksamen er kun øktplan tillatt hjelpemiddel.

Deleksamen 2:

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Eksamensdelene vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske faglige aktiviteter, og at alle arbeidskrav er godkjent

 

Arbeidskrav 1:

Studentledet time

  • Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
  • Godkjenning av arbeidskravet forutsetter 60 prosent obligatorisk deltagelse på alle studentledete timer gjennom semesteret. Obligatorisk deltagelse er begrunnet med at utprøving av ulike læringsaktiviteter forutsetter en viss klassestørrelse for å kunne gjennomføres.
  • Innhold og organisering av studentledet time:
    • Studentene skal i gruppe planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg på ca. 30 minutter for medstudenter i et tema fra emneplanen
    • I etterkant av gjennomført undervisning: med utgangspunkt i medstudenters respons og egenrefleksjon skal gruppen skrive et pedagogisk refleksjonsnotat på mellom 1000-2000 ord.
    • Refleksjonsnotatet godkjennes av faglærer

Formålet med arbeidskravet er å prøve ut ulike undervisningsformer og reflektere over faglige læringsprosesser i et profesjonelt fellesskap. 

 

Arbeidskrav 2:

Deltagelse i utdanningspolitiske og pedagogiske debatter online

  • Deltakelse i pedagogiske debatter online. Arbeidskravet har en individuell del og en del som gjennomføres i gruppe.
    • Hver student skal skrive ett innlegg i en pedagogisk debatt (minimum 200 ord).
    • Hver student skal skrive tre tilsvar i en pedagogisk debatt (minimum 100 ord per tilsvar).
    • Gruppearbeid: En gruppe studenter skriver et refleksjonsnotat med noen felles betraktninger fra erfaringen med deltagelse i online debatter (1000 ord +/- 10%). Hver students innlegg og tilsvar (evt. med URL-addresser) limes inn i et dokument og leveres sammen med refleksjonsnotatet som vedlegg.
    • Studentgruppen gjennomfører en hverandrevurdering av et annet refleksjonsnotat. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å få øvelse i å kritisk analysere og delta i autentiske utdanningspolitiske og pedagogiske debatter. Studentene står fritt i forhold til hvilke online diskusjonsarenaer de ønsker å delta i. 

 

Arbeidskrav 3:

Utvikling av egen læreridentitet og pedagogiske grunnsyn

  • Dette arbeidskravet har både en individuell del og en del som skal gjennomføres i gruppe.
    • Individuell del: Studenten skal i en oppsummerende tekst beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og pedagogisk grunnsyn med bakgrunn i praksismappa og refleksjonslogger gjennom lærerstudiet (400 - 500 ord)
    • Gruppearbeid: Med utgangspunkt i egne tekster og relevant faglitteratur skal en gruppe studenter forberede og lage en felles podcast på 10-15 minutter der de har en meta-samtale om lærerrollen.
    • Studentgruppa gjennomfører en hverandrevurdering av en annen podcast. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å få trening i å kunne beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og profesjonelle kompetanse gjennom et profesjonsstudie. Videre skal arbeidskravet bidra til at studenten ser sin egen utvikling i lys av medstudenters erfaringer, styringsdokumenter og etiske og profesjonsfaglige perspektiv. 

 

Arbeidskrav 4:

Pedagogisk praksis i et historisk perspektiv

  • Obligatorisk deltagelse på ekskursjon. Obligatorikk er begrunnet i at arbeidskravet kun kan gjennomføres ved deltagelse på ekskursjon.
    • Studentene skal besøke en institusjon utenfor egen lærerutdanning som utgangspunkt for å belyse skolen i et historisk perspektiv. En slik institusjon kan for eksempel være et museum, et teaterstykke, en utstilling, eller en skole med lang historie. 
    • Ekskursjonen skal dokumenteres i form av en digital fortelling. Fortellingen skal lages av en studentgruppe (lengde 3-8 minutter).
    • Gruppene gjennomfører hverandrevurdering av utvalgte digitale fortellinger. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å tilegne seg kunnskap om norsk skolehistorie og formidle kunnskapen i en digital fortelling. 

 

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Kroppsøving 2 består av følgende:

1) Kropp og læring 2

2) Aktivitetslære

3) FoU-oppgave

Kropp og læring 2

Kropp og læring 2 bygger videre på flere av temaene fra Kroppsøving 1, og inneholder kroppsøvingsdidaktikk, kunnskap om kroppen i bevegelse og fysisk aktivitet i skole og samfunn. Studiet skal også forberede studentene på å gjennomføre valid forskning innenfor sentrale temaer i faget.

  • Allmenndanning, physical literacy og danning i livslangt perspektiv
  • Mangfold og forskjellighet i kroppsøving, tilpasset opplæring
  • Flerkulturell skole
  • Fysisk aktiv læring og uteskole
  • Fysisk aktivitet i skolehverdagen
  • Overgang barnehage-barneskole, og barneskole-ungdomsskole
  • Barn og unges kroppsbilde og selvoppfatning
  • Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving
  • Nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
  • Livslang fysisk aktivitet
  • Barns motoriske utvikling og -læring 2
  • Barns fysiske vekst og -utvikling 2
  • Barn og unge vekst og utvikling i et treningsperspektiv
  • Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
  • Kunnskap om kroppen i bevegelse

Aktivitetslære

I aktivitetslære får studentene en videreføring av noen aktivitetene fra Kroppøving 1, og i tillegg noen nye aktiviteter.

  • Dans
  • Turn og akrobatikk
  • Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter
  • Nettspill, kinball og andre ballspill
  • Friluftsliv i ulike miljø
  • Egentur
  • Arrangement, aktivitetsdag for barneskoleelever

FoU-oppgave

Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.

Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.

I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen bedømmes av en intern og en ekstern sensor. 

Emneansvarlig

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Skolen i samfunnet

  • skolen i et historisk perspektiv 
  • skolen som organisasjon
  • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

  • Læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
  • læreplan i et komparativt perspektiv
  • kritisk analyse

Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

  • læreren i det profesjonelle felleskapet
  • pedagogisk utviklingsarbeid
  • innovasjonsarbeid
  • lærerrollen i endring

Tema 4: Den profesjonelle læreren

  • utvikling av lærerprofesjonalitet
  • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
  • sosial og relasjonell kompetanse
  • profesjonsetiske spørsmål