EPN-V2

ØAADM3700 Decision-Making Processes in Organizations Emneplan

Engelsk emnenavn
Decision-Making Processes in Organizations
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Beslutninger påvirker alle nivåer i organisasjoner, men mange ledere og ansatte har aldri fått systematisk opplæring i beslutningstaking. Forskning viser at vi ofte gjentar de samme feilene og påvirkes av feilkilder, emosjoner og sosiale faktorer.

    Dette emnet gir studentene innsikt i hvordan beslutninger tas av individer og grupper, og hvordan beslutningstaking kan forbedres. Emnet bygger på innsikt fra atferdsøkonomi, sosial- og kognitiv psykologi og lærer studentene å unngå vanlige beslutningsfeller og å bruke praktiske verktøy, for eksempel «nudging», for bedre beslutninger. Emnet fokuserer på hvordan psykologiske prosesser, sosial innflytelse, makt og følelser påvirker beslutninger hos individer og i grupper.

    Undervisningen er praksisnær med caseanalyse, gruppediskusjoner og simuleringer som gjenspeiler reelle beslutningssituasjoner i organisasjoner.

    Undervisningsspråk er engelsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i beslutningsteori og hvordan begrenset rasjonalitet påvirker valg.
    • forståelse av kognitive biaser, heuristikker og beslutningsfeller.
    • kunnskap om sosial innflytelse, makt, følelser og gruppedynamikk i beslutninger.
    • kjennskap til beslutningsverktøy og strategier for å minimere feil.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • påvise beslutningsproblemer og fallgruver i organisasjoner, og vurdere risiko og usikkerhet
    • bruke forskningsbaserte metoder for å forbedre beslutningsprosesser.
    • anvende teknikker, inkludert nudging og choice architecture-teknikker, for å forbedre vurderinger og beslutningstaking i organisasjoner.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisk vurdere atferdsteorier om beslutningstaking og vurdere deres anvendelighet i organisatoriske sammenhenger.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, caseanalyse og gruppebaserte simuleringer. Studentene jobber individuelt og i grupper for å anvende teori i praksis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Skriftlig caseanalyse. Studentene jobber i grupper på 3-4 med analyse av en reell beslutningsprosess, herunder gi og motta tilbakemelding fra medstudenter for å styrke refleksjon og læring. Innleveringen skal ha et omfang på 2000 til 2500 ord.
    • Arbeidskrav 2: Muntlig gruppepresentasjon. Studentgruppene presenterer og diskuterer sine analyser for resten av klassen. Presentasjonen skal være på inntil 10 minutter.

    Formålet med arbeidskravene er at studentene skal få ferdigheter i å bruke kunnskapene i en praktisk og realistisk øvelse, samt at de skal sikre progresjon og lærdom i emnet.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere/presentere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A – F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Lewend Mayiwar