EPN-V2

ØAADM3700 Decision-Making Processes in Organizations Emneplan

Engelsk emnenavn
Decision-Making Processes in Organizations
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon, for siv.øk.
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Beslutninger påvirker alle nivåer i organisasjoner, men mange ledere og ansatte har aldri fått systematisk opplæring i beslutningstaking. Forskning viser at vi ofte gjentar de samme feilene og påvirkes av feilkilder, emosjoner og sosiale faktorer.

Dette emnet gir studentene innsikt i hvordan beslutninger tas av individer og grupper, og hvordan beslutningstaking kan forbedres. Emnet bygger på innsikt fra atferdsøkonomi, sosial- og kognitiv psykologi og lærer studentene å unngå vanlige beslutningsfeller og å bruke praktiske verktøy, for eksempel «nudging», for bedre beslutninger. Emnet fokuserer på hvordan psykologiske prosesser, sosial innflytelse, makt og følelser påvirker beslutninger hos individer og i grupper.

Undervisningen er praksisnær med caseanalyse, gruppediskusjoner og simuleringer som gjenspeiler reelle beslutningssituasjoner i organisasjoner.

Undervisningsspråk er engelsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i beslutningsteori og hvordan begrenset rasjonalitet påvirker valg.
  • forståelse av kognitive biaser, heuristikker og beslutningsfeller.
  • kunnskap om sosial innflytelse, makt, følelser og gruppedynamikk i beslutninger.
  • kjennskap til beslutningsverktøy og strategier for å minimere feil.

Ferdigheter

Studenten kan

  • påvise beslutningsproblemer og fallgruver i organisasjoner, og vurdere risiko og usikkerhet
  • bruke forskningsbaserte metoder for å forbedre beslutningsprosesser.
  • anvende teknikker, inkludert nudging og choice architecture-teknikker, for å forbedre vurderinger og beslutningstaking i organisasjoner.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere atferdsteorier om beslutningstaking og vurdere deres anvendelighet i organisatoriske sammenhenger.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, caseanalyse og gruppebaserte simuleringer. Studentene jobber individuelt og i grupper for å anvende teori i praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Skriftlig caseanalyse. Studentene jobber i grupper på 3-4 med analyse av en reell beslutningsprosess, herunder gi og motta tilbakemelding fra medstudenter for å styrke refleksjon og læring. Innleveringen skal ha et omfang på 2000 til 2500 ord.
  • Arbeidskrav 2: Muntlig gruppepresentasjon. Studentgruppene presenterer og diskuterer sine analyser for resten av klassen. Presentasjonen skal være på inntil 10 minutter.

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal få ferdigheter i å bruke kunnskapene i en praktisk og realistisk øvelse, samt at de skal sikre progresjon og lærdom i emnet.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere/presentere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A – F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Lewend Mayiwar