Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM3700 Decision-Making Processes in Organizations Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Decision-Making Processes in Organizations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i økonomi og administrasjon, for siv.øk.
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Beslutninger påvirker alle nivåer i organisasjoner, men mange ledere og ansatte har aldri fått systematisk opplæring i beslutningstaking. Forskning viser at vi ofte gjentar de samme feilene og påvirkes av feilkilder, emosjoner og sosiale faktorer.
Dette emnet gir studentene innsikt i hvordan beslutninger tas av individer og grupper, og hvordan beslutningstaking kan forbedres. Emnet bygger på innsikt fra atferdsøkonomi, sosial- og kognitiv psykologi og lærer studentene å unngå vanlige beslutningsfeller og å bruke praktiske verktøy, for eksempel «nudging», for bedre beslutninger. Emnet fokuserer på hvordan psykologiske prosesser, sosial innflytelse, makt og følelser påvirker beslutninger hos individer og i grupper.
Undervisningen er praksisnær med caseanalyse, gruppediskusjoner og simuleringer som gjenspeiler reelle beslutningssituasjoner i organisasjoner.
Undervisningsspråk er engelsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i beslutningsteori og hvordan begrenset rasjonalitet påvirker valg.
- forståelse av kognitive biaser, heuristikker og beslutningsfeller.
- kunnskap om sosial innflytelse, makt, følelser og gruppedynamikk i beslutninger.
- kjennskap til beslutningsverktøy og strategier for å minimere feil.
Ferdigheter
Studenten kan
- påvise beslutningsproblemer og fallgruver i organisasjoner, og vurdere risiko og usikkerhet
- bruke forskningsbaserte metoder for å forbedre beslutningsprosesser.
- anvende teknikker, inkludert nudging og choice architecture-teknikker, for å forbedre vurderinger og beslutningstaking i organisasjoner.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere atferdsteorier om beslutningstaking og vurdere deres anvendelighet i organisatoriske sammenhenger.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, caseanalyse og gruppebaserte simuleringer. Studentene jobber individuelt og i grupper for å anvende teori i praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Skriftlig caseanalyse. Studentene jobber i grupper på 3-4 med analyse av en reell beslutningsprosess, herunder gi og motta tilbakemelding fra medstudenter for å styrke refleksjon og læring. Innleveringen skal ha et omfang på 2000 til 2500 ord.
- Arbeidskrav 2: Muntlig gruppepresentasjon. Studentgruppene presenterer og diskuterer sine analyser for resten av klassen. Presentasjonen skal være på inntil 10 minutter.
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal få ferdigheter i å bruke kunnskapene i en praktisk og realistisk øvelse, samt at de skal sikre progresjon og lærdom i emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere/presentere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A – F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Lewend Mayiwar