Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM2100 Organisasjonsforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Understanding Organizations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer, er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en organisasjon. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- mål, verdiskapning og effektivitet i organisasjoner
- organisasjonsstruktur/design
- organisatorisk læring, innovasjon og organisasjonsendring
- individer, team og grupper i organisasjoner
- ledelse, strategi og beslutningsprosesser
- kommunikasjon, kultur, makt og konflikt
- globalisering, interessenter, omgivelser og samfunnsansvar
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
- anvende kilder i henhold til retningslinjer på OsloMet
Studenten skal få erfaring med teamarbeid og presentasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet, dette innebærer å ha innsikt i hvordan ulike tema i emnet henger sammen
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, skriftlige oppgaver, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case. Studentene skal jobbe med oppgaveløsing både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
Det forventes at studenten selv setter seg inn i fagstoffet. Det vil si selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltagelse i tre seminarer med gruppepresentasjon og diskusjon av oppgitt case
- Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig oppgave med et omfang på inntil 1200 ord +/- 20 %
- Arbeidskrav 3: Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på inntil 1800 ord +/- 20 %. Studentene blir inndelt i grupper på cirka 7 studenter per gruppe.
Seminarene og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved fravær på seminar kan det søkes emneansvarlig om å gjøre en erstatningsoppgave. Dersom de skriftlige oppgavene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Eksamensbesvarelsen kan om ønskelig skrives på engelsk. Besvarelsen skal ha et omfang på 1750 ord +/- 15%.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Krav om kildehenvisninger i henhold til OsloMet sine retningslinjer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Gøril Nordang