EPN-V2

ØAADM3400 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

    Undervisningsspråk er engelsk.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det anbefales forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
    • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
    • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en semesteroppgave skrevet i gruppe med et omfang på 6 til 8 sider (ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste). Gruppen skal bestå av minst 3 studenter, maks 4.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.