Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM3400 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.
Undervisningsspråk er engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle mappene.
Hjelpemidler ved eksamen
Åse Kristine Tveit
Vurderingsuttrykk
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.