EPN-V2

ØAADM3400 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

Undervisningsspråk er engelsk.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre selvstendige analyser ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle mappene.

Hjelpemidler ved eksamen

Åse Kristine Tveit

Vurderingsuttrykk

Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.