Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM3600 Sustainable Business Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable Business
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i økonomi og administrasjon, for siv.øk.Oslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Forkunnskapskrav
Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/SPRA1, 2 og 6.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- businesses' impact on the climate, environment and society
- theories and frameworks used to explain firms’ sustainability engagement and performance
- different types of sustainability initiatives and practices in business
Skills
The student is able to
- analyse the current sustainability status of a business
- suggest how firms can change towards sustainability
- assess how sustainability initiatives are related to financial results
General competence
The student is able to
- reflect on how their professional life can contribute to business sustainability
- carry out an independent project in a diverse group of students
Arbeids- og undervisningsformer
The course will combine lectures, case discussions and individual work. The course will be partly organized around one group and one individual project.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:
- Peer review: Provide written feedback on another student’s written individual project (1-2 pages). The aim of this coursework requirement is to ensure that the student reflects on the central learning outcomes in the course when working with the individual project, and to make sure each student group has satisfactory progress in their individual project
All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.
Vurdering og eksamen
The exam in the course consists of two parts:
1. Written group project - counts 40% of the final grade
In the group project you will assess the sustainability performance of a business and make suggestions for improvements, based on frameworks and theories from the course.
The group project will be carried out in groups of 2-5 students. The group members will be randomly selected.
The group project should have a scope of 8-10 pages, excluding front page, table of contents, appendices. Font and font size: Arial / Calibri / Verdana 12 points. Line spacing: 1,5
2. Written individual project - counts 60% of the final grade
In the individual project you will research and write a report about one or more of the topics covered in the course.
The individual project should have a scope of 8-10 pages, excluding front page, table of contents, appendices. Font and font size: Arial / Calibri / Verdana 12 points. Line spacing: 1,5
The students can write their exams in Norwegian or in English.
The student receives two separate grades, one for the group project and one for the individual project.
Both parts of the exam must be passed in order to pass the course. Each exam component may be retaken separately.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the student complies with the rules for source referencing.
Vurderingsuttrykk
Emnet gir innføring i grunnleggende begreper og modeller i kjemi. Studenten skal tilegne seg ferdigheter til å kunne gjennomføre enkle kjemiske forsøk og skal kunne handtere kjemikalier forskriftsmessig.
Sensorordning
Ingen ut over opptakskrav.
Emneansvarlig
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive oppbyggingen av det periodiske system.
- kan beskrive struktur av atomer og struktur og bindingsforhold i molekyler, gasser, væsker og faste stoffer.
- kan beskrive hovedtypene av kjemiske reaksjoner.
- kan beskrive hovedprinsippene i reaksjonskinetikk, og sammenhengen mellom kinetikk og likevekt.
- kan forklare begrepene entalpi, entropi, og fri energi og beskrive hvordan disse størrelsene gir sammenhengen mellom termodynamikk, elektrokjemi og kjemisk likevekt.
- kan forklare virkemåten til galvaniske celler og elektrolyseceller.
Ferdigheter
Studenten:
- kan sette navn på enkle kjemiske forbindelser.
- kan balansere reaksjonslikninger.
- kan utføre støkiometriske beregninger og bestemme konsentrasjoner og partialtrykk ved kjemisk likevekt.
- kan utføre grunnleggende beregninger innen reaksjonskinetikk, termodynamikk (entalpi, entropi og fri energi) og elektrokjemi (galvaniske celler og elektrolyse).
- kan utføre enkle kjemiske reaksjoner og laboratorieforsøk med både kvalitative og kvantitative bestemmelser.
- kan skrive og forklare resultatene fra laboratoriearbeidet i journal, rapport og regneark.
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide i grupper både med praktisk og skriftlig arbeid.
- har innsikt i forskriftsmessig håndtering av kjemikalier på grunnlag av HMS-datablader og fra laboratorieerfaring.