EPN-V2

ØASØK3300 Public economics Course description

Course name in Norwegian
Offentlig økonomi
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet offentlig økonomi har hovedfokus på hvordan det offentlige kan bidra til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk, og på behovet for offentlige inngrep ved markedssvikt. Emnet omhandler også fordelingspolitikk med vekt på den norske modellen. Velferdsøkonomi og avveiing mellom rettferdighet og effektivitet, samt forholdet mellom privat og offentlig sektor står sentralt både når det gjelder styring og fordeling av økonomiske ressurser. Emnet legger vekt på å analysere effekter av økonomisk politikk på ressursutnyttelse og inntektsfordeling.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • frikonkurranse, markedssvikt, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og de viktigste begrunnelsene for offentlige inngrep i økonomien
    • betydningen av virkemidler som skatter, subsidier og avgifter på fordeling og effektiv ressursbruk
    • kunnskap om økonomisk fordeling og ulikhet med vekt på den norske modellen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere eksisterende teorier og gjøre bruk av økonomiske modeller for å forstå aktuelle økonomiske problemstillinger
    • vurdere effektivitets- og fordelingseffekter av økonomisk politikk
    • forstå når det offentlige bør gripe inn i økonomien og kjenne gode måter å gripe inn på

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsøkonomisk styring både med spesialister og allmennheten
    • anvende kunnskap for å bidra til en optimal ressursforvaltning med vekt på fordeling og samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det legges stor vekt på egeninnsats fra studentene, med fokus på oppgaveskriving.

    Undervisningen samkjøres med OAS4100.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

    Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.

  • Grading scale

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • kritisk analysere og vurdere teorier innen fysioterapi for eldre uavhengig av etnisitet
    • kritisk analysere og vurdere bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fysioterapi for eldre
    • tolke og analysere teorier om motorisk kontroll og læring hos eldre personer

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos eldre personer
    • anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis
    • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
    • kan bruke forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og eldres kunnskap og preferanser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget i fysioterapi for eldre personer
    • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
    • identifisere og håndterer etiske dilemmaer knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi
  • Examiners

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.