Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3300 Offentlig økonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public economics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet offentlig økonomi har hovedfokus på hvordan det offentlige kan bidra til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk, og på behovet for offentlige inngrep ved markedssvikt. Emnet omhandler også fordelingspolitikk med vekt på den norske modellen. Velferdsøkonomi og avveiing mellom rettferdighet og effektivitet, samt forholdet mellom privat og offentlig sektor står sentralt både når det gjelder styring og fordeling av økonomiske ressurser. Emnet legger vekt på å analysere effekter av økonomisk politikk på ressursutnyttelse og inntektsfordeling.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- frikonkurranse, markedssvikt, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og de viktigste begrunnelsene for offentlige inngrep i økonomien
- betydningen av virkemidler som skatter, subsidier og avgifter på fordeling og effektiv ressursbruk
- kunnskap om økonomisk fordeling og ulikhet med vekt på den norske modellen
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier og gjøre bruk av økonomiske modeller for å forstå aktuelle økonomiske problemstillinger
- vurdere effektivitets- og fordelingseffekter av økonomisk politikk
- forstå når det offentlige bør gripe inn i økonomien og kjenne gode måter å gripe inn på
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsøkonomisk styring både med spesialister og allmennheten
- anvende kunnskap for å bidra til en optimal ressursforvaltning med vekt på fordeling og samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det legges stor vekt på egeninnsats fra studentene, med fokus på oppgaveskriving.
Undervisningen samkjøres med OAS4100.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
A course of this type is included in all computer science programmes of a certain scope. This is an important type of mathematics that is used in several computer disciplines. It is also referred to as computer mathematics. The concepts and techniques the students learn in this course will help to enhance their programming skills and their understanding of many computer technology problems.
Vurdering og eksamen
No requirements over and above the admission requirements.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- defining and explaining relevant concepts in logics, set theory, functions, number theory, matrix calculation, proof techniques, sequences and series, combinatorics, relations, graph theory and Boolean algebra
- explaining relevant formulas and rules of arithmetic
Skills
The student is capable of:
- solving course-specific but also general and complex problems with the help of theory, formulas, statements, rules of arithmetic and techniques taught on the course
- applying concepts and techniques from the course to relevant computer disciplines
General competence
The student is capable of:
- informing programmers and others about issues that benefit from the use of discrete mathematics concepts and techniques
Vurderingsuttrykk
Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant.
Sensorordning
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 2 - 3 compulsory written assignments to be solved in groups of 2 - 4 people. Time spent per assignment will vary between 5 - 15 hours depending on the participants' knowledge and professional prerequisites.