Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3300 Public economics Course description
- Course name in Norwegian
- Offentlig økonomi
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet offentlig økonomi har hovedfokus på hvordan det offentlige kan bidra til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk, og på behovet for offentlige inngrep ved markedssvikt. Emnet omhandler også fordelingspolitikk med vekt på den norske modellen. Velferdsøkonomi og avveiing mellom rettferdighet og effektivitet, samt forholdet mellom privat og offentlig sektor står sentralt både når det gjelder styring og fordeling av økonomiske ressurser. Emnet legger vekt på å analysere effekter av økonomisk politikk på ressursutnyttelse og inntektsfordeling.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- frikonkurranse, markedssvikt, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og de viktigste begrunnelsene for offentlige inngrep i økonomien
- betydningen av virkemidler som skatter, subsidier og avgifter på fordeling og effektiv ressursbruk
- kunnskap om økonomisk fordeling og ulikhet med vekt på den norske modellen
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier og gjøre bruk av økonomiske modeller for å forstå aktuelle økonomiske problemstillinger
- vurdere effektivitets- og fordelingseffekter av økonomisk politikk
- forstå når det offentlige bør gripe inn i økonomien og kjenne gode måter å gripe inn på
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsøkonomisk styring både med spesialister og allmennheten
- anvende kunnskap for å bidra til en optimal ressursforvaltning med vekt på fordeling og samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
-
Teaching and learning methods
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det legges stor vekt på egeninnsats fra studentene, med fokus på oppgaveskriving.
Undervisningen samkjøres med OAS4100.
-
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
-
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
-
Permitted exam materials and equipment
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.
Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.
-
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kritisk analysere og vurdere teorier innen fysioterapi for eldre uavhengig av etnisitet
- kritisk analysere og vurdere bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fysioterapi for eldre
- tolke og analysere teorier om motorisk kontroll og læring hos eldre personer
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos eldre personer
- anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis
- analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
- kan bruke forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og eldres kunnskap og preferanser
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget i fysioterapi for eldre personer
- formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
- identifisere og håndterer etiske dilemmaer knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi
-
Examiners
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.