EPN-V2

ØAADM3500 Praktisk personalledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Resource Management (HRM)
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studentene får systematisk innføring i teori og praksis om ledelse av menneskelige ressurser i moderne virksomheter (HRM). Målet er å gi studentene oversikt over og innsikt i de sentrale oppgavene innenfor praktisk personalledelse. Emnet bygger på organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om HRMs rolle i arbeidslivet og personalfunksjonens rolle i virksomhetene
  • oversikt over sentrale prosesser som rekruttering, belønning, opplæring, karriere og avgang
  • grunnleggende kunnskaper om og oversikt over arbeidslivets spilleregler (herunder arbeidsmiljøloven, avtaleverk, forhandlinger, tvister, fagforeninger, varsling)
  • kunnskap om personalplanlegging, fleksibilitet og arbeidsmarkedet
  • kjennskap til bruk av praktiske verktøy i virksomhetenes personalarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg i og vurdere virksomhetenes personalpolitikk og praktiske personalarbeid
  • vurdere arbeidsrettslige sider ved personaltiltak, hendelser og situasjoner i virksomhetene
  • anvende kilder i henhold til retningslinjer på OsloMet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske aspekter ved generell personalpolitikk og ved enkeltsaker

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

This course is based on the historical development of marketing as a field of study and practice, from a traditional focus on the company’s activities and products to a deeper understanding of how value is created for customers. The course explores how businesses today not only deliver goods and services but also actively contribute to customers’ own value-creation processes through their products, services, and relationships. The central theme of this course is a genuine focus on value, placing the customer at the center of attention and examining how marketing can facilitate customers' use of the company’s products and services to achieve their goals and create their own value.

The marketing field has progressed from a primarily descriptive role to a value-oriented approach, where the primary goal is to understand how marketing contributes to creating meaningful customer value. The course will give students insights into key perspectives such as market orientation, relationship building, service-dominant logic, consumer understanding, and sustainability, emphasizing how these factors are part of a holistic value-creation process.

By exploring topics such as consumer behavior, segmentation, positioning, and branding, students will gain an understanding of how businesses can design and organize marketing strategies that maximize the company’s own value and support customers’ goals and value-creating activities.

The language of instruction is English.

Vurdering og eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • IFRS på norsk eller opptrykte standarder
  • Norges Lover / særtrykk eller samlinger av lover uten kommentarer
  • Skattelovsamling (Jacob Jarøy eller Ole Gjems-Onstad)
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Hjelpemidler ved eksamen

Economic activities impact the environment. Plastics end up in the ocean, producing one T-shirt consumes thousands of liters of water, and salmon farmers pour toxic chemicals into the seas to fight lice infestations. Economists see the natural world around them as providing environmental goods and services that we all enjoy, such as a lake to swim in, drinking water, or a forest that filters the air. Those environmental goods are not easily traded in a market because of their public good characteristics. And pollution to an economist is an unintended byproduct - an externality - of activities that are otherwise desirable, like flying to New York, assembling computers, or eating dinner.

This course teaches students to think like economists about a wide range of environmental problems, from small, local ones like noise from a train track to the biggest one of them all, climate change. We discuss how to judge a particular amount of pollution - is it economically efficient, is it fair? Pollution characteristics - does the location of polluters and polluted matter, does pollution accumulate in the air or water? - determine how we go about trying to establish optimal levels of pollution - for example air pollution in Oslo.

We will discuss ways to "put a price" on the environment and to carry out cost-benefit-analysis to decide whether projects that have environmental impacts - such as a new highway into Oslo - are worth carrying out.

Students also learn about the economics of environmental regulation. We can try to reduce pollution in many ways: by providing information, `nudging´ people to `do the right thing´, subsidizing clean technologies, taxing emissions, creating cap-and-trade markets, or outright banning substances.

Finally, students will think about how green technology is developed and can be incentivized by policy.

Language of instruction is English.

Vurderingsuttrykk

None

Sensorordning

Kandidaten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i kommune og fylkeskommune knyttet til:

  • sentrale bestemmelser i kommuneloven og i forskrifter som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap
  • kommunale regnskapsprinsipper
  • driftsregnskap og investeringsregnskap
  • fond i kommunalt regnskap
  • avslutning av kommunalt regnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i staten knyttet til:

  • ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
  • sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmakter
  • sentrale regnskapsbestemmelser, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
  • statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet
  • statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis for analyse av kommunale og statlige regnskap inkludert bærekraft.

Ferdigheter

Kandidaten kan anvende kunnskapen innenfor offentlig regnskap til å arbeide selvstendig med teoretisk og praktisk problemløsning på følgende områder:

  • føre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap
  • føre transaksjoner og avslutte et statlig virksomhetsregnskap
  • koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
  • analysere kommunale og statlige regnskap

Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt innenfor offentlig regnskap i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Kandidaten kan formidle regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.

Emneansvarlig

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Students will gain insight into

  • the fundamental ideas of the environment as provider of economic goods and services, and of pollution as being the unintended byproduct of economic actions
  • a range of important environmental problems caused by economic activity, and their economic characteristics
  • different economic types of regulation addressing pollution
  • the importance of context in economic analysis of the environment
  • different methods to investigate the impact of pollution and regulations

Skills

The students will learn how to

  • use economic analysis and modeling to assess pollution
  • use economic analysis to assess environmental regulation
  • understand empirical evidence regarding environmental problems and potential solutions
  • critically assess economic analyses directed at environmental problems

General competence

The student is more able to

  • use English as the professional language in Economics
  • use environmental economics insights in a professional setting, for example for cost-benefit analysis or concerning sustainability issues