Programplaner og emneplaner - Student
ØAFK1000 Forkurs matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preliminary Course in Mathematics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetBachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkurset er et frivillig innføringskurs for studenter som ikke har tilstrekkelige kunnskaper i matematikk fra videregående skole eller som trenger oppfrisking i faget. Målet er å forberede studentene til det obligatoriske kurset i matematikk. Kurset gir ingen studiepoeng og har ikke eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs inkludert ferdighetstrening i form av laboratorieoppgaver, seminarer, gruppearbeid (kollokvier/PBL) og selvstudier.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære.
Ferdigheter
Studenten kan
- regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering
- regne med røtter og potenser
- løse enkle likninger, likningssystemer og ulikheter
- litt mengdelære, tallverdi
- koordinatsystem, rette linjer, sirkler
- enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter
- derivere polynomfunksjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Daglige forelesninger og oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter i uken før starten av høstsemesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Emnet omhandler teoretiske og praktiske aspekter ved moderne DNA-teknologi anvendt for å detektere genetisk variasjon i det humane genomet (DNA) inkludert NGS metoder og analyse av NGS data. Det gir kunnskap om både normalvariasjon og variasjon knyttet til sykdomsdisposisjon. Laboratoriedelen omfatter praktisk innføring i PCR-metodikk, DNA-sekvensanalyse, DNA-fragmentanalyse og kvantitativ PCR (qPCR, analyse av genekspresjon). Den praktiske delen inkluderer også øvelser med basale bioinformatikkverktøy (f.eks. BLAST) for analyse av DNA- og RNA-sekvensdata. Studentene blir også introdusert til viktige databaser som GenBank.
Vurderingsuttrykk
Ikke aktuelt.
Sensorordning
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i biomedisin. Emnet tilbys også som enkeltemne, forutsatt ledig plass. Opptakskrav til enkeltemnet er det samme som for spesialisering i biomedisin.
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan demonstrere inngående kunnskap om struktur og molekylær variasjon som sekvensvariasjon, lengdevariasjon og kopinummervariasjon, og mekanismer som fører til genetisk variasjon
- kan tolke og analysere hvordan genetisk variasjon kan føre til sykdom
- kan vurdere og tolke resultater fra screeningmetoder som benyttes i medisinsk genetikk og «high troughput» metoder (NGS) som benyttes for molekylærgenetisk forskning
- kan demonstrere avansert kunnskap om metoders prinsipper og anvendelsesområde
- kan gjøre rede for og drøfte anvendelsesområde av homologianalyseverktøy for DNA- og RNA-analyser og relevante sekvensdatabaser
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre basale analyser med PCR-teknikk, DNA-sekvensering, fragmentanalyse og qPCR.
- kan på et selvstendig grunnlag vurdere metoders egnethet og anvende dette for metodeutvikling av diagnostiske metoder
- kan på selvstendig grunnlag forstå og tolke kvantitative resultater fra qPCR
- kan anvende basale homologianalyseverktøy for forskning og metodeutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk sette seg inn i nye metoder og apparatur brukt i biomedisin (inkludert NGS plattformer) med tanke på deres anvendelsesområde, muligheter og begrensninger