EPN-V2

ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar Emneplan

Engelsk emnenavn
Ethics, Sustainability and Social Responsibility
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has in-depth knowledge of

  • socio-economic theory of utility maximization and profit maximization
  • socio-economic theory of markets
  • socio-economic theory of taxation and other public interventions in markets
  • cost-benefit analysis

Skills

The student ​

  • has an analytical approach to solving problems
  • can use mathematics to systematize and organize knowledge

General competence

The student can

  • analyze demand and supply in different markets
  • carry out a cost-benefit analysis
  • participate in socio-economic discussions about public regulations and measures

Arbeids- og undervisningsformer

The teaching is given as a combination of regular lectures and exercises. The exercises are examples of exam questions.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.

Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.

Vurderingsuttrykk

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Sensorordning

Undervisningen vil legges opp med 4 timer forelesning per uke.

Emneansvarlig

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på to studenter skrive en semesteroppgave.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.