EPN-V2

Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Opptak skjer direkte til ønsket spesialisering. Opptak til masterstudiet i helsevitenskap krever en bachelorgrad eller tilsvarende innen nærmere angitt bakgrunn, med gjennomsnittskarakter på minst C. Gjennomsnittskarakter på C er imidlertid ingen garanti for opptak. Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil de kvalifiserte søkerne bli rangert etter de gjeldende rangeringsreglene.

Opptak til enkeltemner

Ved opptak til enkeltemner beskrives opptakskravene i emnebeskrivelsen. For enkeltemneopptak stilles ikke karakterkrav C. Nærmere informasjon om opptak til enkeltemner finnes på studiets nettside.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Oppstart av den enkelte spesialisering eller enkeltemner forutsetter et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.

Følgende opptakskrav gjelder til spesialisering Fysioterapi for eldre personer:

Bachelorgrad eller tilsvarende i fysioterapi og norsk autorisasjon som fysioterapeut. Søkere med turnuslisens kan også tas opp.

Det gis 1 tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet. Med relevant utdanning menes høyere utdanning innen helse- og sosialfag, pedagogiske fag og psykologi, der eldre personer, geriatri og gerontologi er hovedfokus.

Målgruppe

Opptak skjer direkte til ønsket spesialisering. Opptak til masterstudiet i helse og teknologi krever en bachelorgrad eller tilsvarende innen nærmere angitt bakgrunn, med gjennomsnittskarakter på minst C. Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil de kvalifiserte søkerne bli rangert etter gjeldende rangeringsregler.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Oppstart av den enkelte spesialisering forutsetter et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.

Opptakskrav til den enkelte spesialisering

Spesialisering i biomedisin

  • Bachelorgrad eller tilsvarende i bioingeniørfag, farmasi, bioteknologi, kjemiingeniørfag eller molekylærbiologi.

Spesialisering i radiografi

  • Bachelorgrad eller tilsvarende innen radiografi

Innpassingsopptak fra 2024 – spesialisering i radiografi

Kandidater med bachelorgrad i radiografi og som i tillegg har fullført Videreutdanning i stråleterapi (60 stp.) etter programplan fra og med studieåret 2014/15 (studentkull 2014H), kan søke om innpassingsopptak til spesialiseringen i radiografi.

Opptakskravet er som følger:

  • Bachelorgrad eller tilsvarende i radiografi
  • Fullført videreutdanning i stråleterapi, etter programplan fra og med studieåret 2014/15 (studentkull 2014H)
  • Karakterer fra Videreutdanning i stråleterapi kan inngå i beregningsgrunnlaget for å oppnå nødvendig faglig minstekrav

Opptakskrav

Studiets totale læringsutbytte for masterstudiet i helse og teknologi dekker i sin helhet beskrivelsen for masternivå (nivå 7) i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.

Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innen fagområder tilknyttet egen spesialisering og spesialisert innsikt i masteroppgavens tema
  • har innsikt i den teknologiske utviklingen i fagområder tilknyttet egen spesialisering og dens betydning for helsetjenester nasjonalt og globalt
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner, forskningsmetoder og grunnlaget for forskningsetikk med spesiell relevans for helsevitenskap og eget fagområde
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget fagområde og i tverrfaglig samarbeid med andre fagfelt
  • kan analysere helsevitenskaplige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, kultur, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og kritisk vurdere kunnskap fra ulike kilder og anvende disse på en strukturert måte i faglige resonnementer
  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen eget fagområde og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan skrive vitenskapelig og presentere forskningsresultater i henhold til gjeldende konvensjoner innen eget fagområde
  • kan arbeide selvstendig og etisk bevisst med et veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid
  • kan analysere og håndtere helserelaterte data på en etisk forsvarlig måte og i henhold til relevant lovverk
  • kan bidra til forskning, fagutvikling og innovasjon som bygger på erfaringsbasert kunnskap, forskningsbasert kunnskap og brukermedvirkning

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante problemstillinger innen eget fagområde og vurdere egnet forskningsdesign og valg av metoder
  • kan analysere og diskutere etiske problemstillinger knyttet til bruk av teknologi i helsetjenester, både på individ- og systemnivå
  • kan anvende sine kunnskaper på nye områder og i tverrfaglig samarbeid for å gjennomføre komplekse arbeidsoppgaver, prosesser og prosjekter
  • kan formidle et omfattende selvstendig arbeid og beherske vitenskapelige uttrykksformer innen fagområdet både skriftlig og muntlig
  • kan delta i diskusjon om faglige problemstillinger og formidle eget fagområde både vitenskapelig og populærvitenskapelig
  • kan bidra til nytenking og innovasjon innen eget fagområde og bidra i tverrfaglig samarbeid innen teknologiske og helsefaglige områder
  • kan bidra i implementering av ny teknologi i eget fagfelt og utforske hvordan teknologi kan bidra til løsninger som understøtter bærekraftige samfunn

Utfyllende læringsutbytte for spesialiseringene

Spesialisering i biomedisin

Kandidater med spesialisering i biomedisin har i tillegg følgende læringsutbytte:

Kandidaten

  • har spesialisert kunnskap om helse og teknologi i et biomedisinsk perspektiv
  • har inngående kunnskap om normale og patologiske molekylære cellebiologiske mekanismer
  • kan kritisk vurdere og anvende biomedisinske analysemetoder i diagnostikk og forskning og har avansert kunnskap om statistiske metoder, kvalitetssikring og kvalitetskontroll i laboratoriet
  • kan drøfte og formidle faglige problemstillinger og forskning knyttet til biomedisin

Spesialisering i radiografi

Kandidater med spesialisering i radiografi har i tillegg følgende læringsutbytte:

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innen bildediagnostiske metoder, behandling og strålevern
  • kan anvende, analysere og kritisk vurdere metoder for diagnostikk/behandling innenfor aktuell modalitet
  • har inngående forståelse for radiografens rolle som aktiv bidragsyter i utviklingen av fagfeltet og bruk av teknologiske metoder i spesialisthelsetjenesten innenfor aktuell modalitet

Læringsutbytte

Engelsk 1, trinn 1-7 er bygd opp som to emner, hvert på 15 studiepoeng, og går over ett år med start om høsten. Det er tre samlinger à to dager i semestret. I emne 1 vil den ene samlingen om mulig erstattes av et studieopphold ved Det norske studiesentret i York. Emne 2 bygger på undervisningen i emne 1. Til sammen skal de to emnene sikre det læringsutbyttet som de nasjonale retningslinjene krever. De to emnene har den faglige og fagdidaktiske helheten i engelskfaget som grunnleggende premiss og mål.

Siden engelsk 1, trinn 1-7 kvalifiserer til lærerarbeid på hele barnetrinnet, er de to emnene i engelsk 1 ikke delt opp på grunnlag av trinn, 1-4 og 5-7, men snarere på grunnlag av de grunnleggende språkferdighetene som til sammen utgjør det å mestre engelsk som språk.

Språkstudiet i engelsk 1 omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp, med vekt på uttale og intonasjon, vokabular og grammatikk. Utvikling av lærernes egne språkferdigheter, deres språkbevissthet og tekstkompetanse står sentralt. Andre viktige elementer er kulturforståelse og fagets utfordringer og muligheter i flerspråklige og flerkulturelle klasserom. Det legges vekt på at lærerne får utvikle et repertoar av lærings- og kommunikasjonsstrategier som grunnlag for variert læringsarbeid i klasserommet.

Studiet fokuserer på utvikling av de grunnleggende ferdighetene i engelskfaget, med spesiell vekt på begynneropplæring og progresjonen fram til siste år på barnetrinnet. Progresjonen går fra å kunne lytte og forstå engelske ord og setninger til det å kunne bruke språket selv i tale, for så å kunne lese og skrive engelsk. Studiets to deler reflekterer denne progresjonen ved at emne 1 er sentrert omkring muntlige sider ved språket. Emne 2 har et tilsvarende fokus på skriftlig kommunikasjon. For nærmere oversikt over fokusområder, se den enkelte emneplan.

En viktig del av emne 2 er et utviklingsprosjekt i gruppe, der individuell utprøving i klasserommet av et engelskdidaktisk opplegg inngår. Studentene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget.

Innhold og oppbygging

Engelsk 1 er et nett- og samlingsbasert studium. Programplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen.

Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner en god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlig og muntlig. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.

Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster på OsloMets digitale læringsplattform, Canvas (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre krever skriftlige besvarelser. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver. Det forventes at studentene presenterer og diskuterer ny innsikt omkring ordinnlæring i eget kollegium. Refleksjon på bakgrunn av denne erfaringsdelingen inngår som en del av et arbeidskrav i emne 1.

Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk

Studieretning: Elektro og datateknologi

Studieretning: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Studieretning: Håndverk, design og produktutvikling

Studieretning: Helse- og oppvekstfag

Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Studieretning: Restaurant- og matfag

Studieretning: Salg, service og reiseliv

Studieretning: Teknologi- og industrifag

2. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk

3. semester

4. semester

Studieretning: Elektro og datateknologi

3. semester

4. semester

Studieretning: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

3. semester

4. semester

Studieretning: Håndverk, design og produktutvikling

3. semester

4. semester

Studieretning: Helse- og oppvekstfag

3. semester

4. semester

Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon

3. semester

4. semester

Studieretning: Restaurant- og matfag

3. semester

4. semester

Studieretning: Salg, service og reiseliv

3. semester

4. semester

Studieretning: Teknologi- og industrifag

3. semester

4. semester

3. studieår

Studieretning: Bygg- og anleggsteknikk

Studieretning: Elektro og datateknologi

Studieretning: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Studieretning: Håndverk, design og produktutvikling

Studieretning: Helse- og oppvekstfag

Studieretning: Informasjonsteknologi og medieproduksjon

Studieretning: Restaurant- og matfag

Studieretning: Salg, service og reiseliv

Studieretning: Teknologi- og industrifag

Arbeids- og undervisningsformer

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal profesjonell erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig viktigere. Internasjonalisering bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet ved å styrke fagmiljøet ved masterprogrammet, samtidig som det styrker studentene som globale borgere.

Programmet har fokus på flerkulturelle og globale problemstillinger. Dette bidrar til økt forståelse og forbedrer studentens evne til å arbeide profesjonelt i et multikulturelt samfunn. Studentene får tilgang til fagterminologi på engelsk gjennom bruk av engelsk pensum, både i form av fagbøker og internasjonal forskningslitteratur.

De ansattes nettverk, forskningssamarbeid og samarbeid med kollegaer i andre land bidrar til internasjonaliseringen. Programmet er representert i internasjonale nettverk.

OsloMet har utvekslingsavtaler med utdanningsinstitusjoner i Europa og resten av verden.

Emner som er tilrettelagt for innreisende studenter

Følgende emner er tilrettelagt for innreisende studenter:

  • MAFAR4100 Innovasjon i helse, 10 stp.
  • MAVIT4700 Mat, helse og bærekraft, 10 stp.
  • MAVIT5100 Helsekommunikasjon, 10 stp.
  • MAPSY4400 Mental Health of Migrants and Minorities, 10 ECTS credits.

Emnene i listen ovenfor vil foregå på engelsk dersom internasjonale studenter deltar. Ellers vil undervisningen hovedsakelig foregå på norsk.

Semester som er tilrettelagt for utreisende studenter

Studenter som ønsker å avlegge emner ved læresteder i utlandet som del av mastergraden, drar normalt på utveksling i sitt 3. semester. Studentene som er tatt opp på en spesialisering som normalt bare tilbyr masteroppgave på 50 stp, kan etter søknad skrive masteroppgave på 30 studiepoeng i stedet. Studentene er selv ansvarlig for å finne relevante emner ved partnerinstitusjonen og må søke om forhåndsgodkjenning av disse. Internasjonal koordinator bidrar med veiledning i forhold til emnevalg.

Det vises til kriterier for studentutveksling og informasjon om utenlandsopphold.

Praksisstudier

Økende globalisering av arbeidsmarkedet og raske samfunnsendringer gjør at det blir stadig viktigere med internasjonal profesjonell erfaring, fag-, språk- og kulturkunnskap. Internasjonalisering styrker fagmiljøet og fremmer studiekvaliteten gjennom internasjonalt forskningssamarbeid, mobilitet av studenter og ansatte samt ved å belyse internasjonale perspektiver og utfordringer i undervisningen.

I dette masterprogrammet vil studentene få tilgang til fagterminologi på engelsk gjennom bruk av engelsk pensum, både i form av fagbøker og internasjonal forskningslitteratur. Enkelte emner vil i sin helhet gjennomføres på engelsk og programmet vil benytte forelesere og gjesteforelesere med internasjonal erfaring.

De ansattes faglige nettverk, forskningssamarbeid og samarbeid med kollegaer i andre land bidrar til internasjonaliseringen. Programmet er representert i internasjonale nettverk.

Emner som er tilrettelagt for innreisende studenter

Følgende emner er tilrettelagt for innreisende studenter:

  • HETEK4000 Samspill i helse og teknologi (HØST – f.o.m. 2024)
  • HETEK4100 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode (HØST)
  • HETEK4300 Bakteriologi og antimikrobiell resistens (HØST)
  • MABIO4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring (VÅR)
  • MARAD4300 Medisinsk bruk av stråling (HØST)

Emner fra HETEK kan kombineres med emner fra andre masterprogrammer ved OsloMet som er tilrettelagt for innreisende studenter.

Tilrettelegging for utreisende studenter

Studenter på spesialiseringen i biomedisin som ønsker å avlegge emner ved læresteder i utlandet som del av mastergraden, drar normalt på utveksling i sitt 3. semester. Det tilrettelegges for at studenter som reiser på utveksling kan skrive masteroppgave på 30 studiepoeng etter utvekslingsoppholdet. Studentene er selv ansvarlig for å finne relevante emner ved partnerinstitusjonen og må søke om forhåndsgodkjenning av disse. Internasjonal koordinator kan bidra med veiledning ved emnevalg.

Masterprosjektet

Studenter på spesialiseringene i biomedisin og radiografi har mulighet til å gjennomføre hele eller deler av masterprosjektet ved læresteder eller forskningsgrupper i utlandet, og eventuelt kombinere dette med et valgfritt emne (10 studiepoeng). Tilsvarende kan det være mulig for innreisende studenter å gjennomføre sin masteroppgave ved OsloMet. Inn- og utveksling i forbindelse med masterprosjekter vil være avhengig av tilgjengelige relevante oppgaver og veilederkapasitet. Studentene kan velge om de vil skrive sin masteroppgave på engelsk eller norsk. Studenter som reiser ut, må skrive masteroppgaven på engelsk dersom utvekslingsoppholdet er utenfor Skandinavia.

For øvrig vises det til kriterier for studentutveksling og informasjon om utenlandsopphold.

Internasjonalisering

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Det vises til emneplanene for nærmere informasjon om hvilke arbeidskrav som gjelder i det enkelte emnet.

Hensikten med arbeidskravene er å:

  • fremme progresjon og faglig utvikling
  • stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
  • legge til rette for samhandling og kommunikasjon i faglige spørsmål

Studiet har hovedsakelig arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse, gjennomføring av ulike obligatoriske aktiviteter og skriftlige arbeider.

Tilstedeværelse og obligatoriske aktiviteter

Det kan være krav om obligatorisk tilstedeværelse eller gjennomføring av obligatoriske aktiviteter innenfor områder hvor studenten ikke kan tilegne seg kunnskap og ferdigheter gjennom litteraturstudier alene.

Dersom studenten overskrider angitt fraværsgrense eller er fraværende på obligatoriske aktiviteter, skal faglærer vurdere hvorvidt og på hvilken måte fraværet kan kompenseres, f.eks. gjennom individuelt fremlegg/presentasjon eller annet skriftlig arbeid. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, kan dette gi forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Skriftlige arbeider

Flere emner har obligatoriske skriftlige oppgaver eller rapporter som arbeidskrav. Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering.

Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes, kan dette gi forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Programplan ble godkjent i Utdanningsutvalget HV 12.02.2020, med siste endringer godkjent av prodekan 13.01.2025.

Etablert av universitetsstyret 09.09.2020.

Fakultet for helsevitenskap (HV)

Programplanen gjelder for kull 2025.

Vurdering og sensur

English 1 for Primary School Teachers

Nett- og samlingsbasert videreutdanning. Deltid.

Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015

Redaksjonelle endringer 15.02.2018

Siste revisjon godkjent 20. februar 2019

Gjeldende fra høstsemesteret 2019

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Øvrig informasjon

Informasjon om programplan:

Revidert programplan godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsevitenskap 28.04.22

Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsevitenskap 22.04.24

Gjelder for studentkull 2024.