EPN-V2

YFHD2200 Ungdomskultur, kjønn og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth culture, gender and diversity
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring

  • Forkunnskapskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    Arbeidskrav 1

    Individuell dokumentasjon og faglig forankret refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på HMS/kvalitetssikring, med presentasjon av kvalitetssikringstiltak. Omfang: 1000 ord +/- 10 %, + bilder, illustrasjoner og litteraturliste

    Arbeidskrav 2

    Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:;

    ;

    1. Individuell skriftlig faglig forankret rapport fra pedagogisk praksis der hensikten er å vise hvordan skolen arbeider med yrkesrelevant og tilpasset opplæring.;Omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg;

    ;

    2. Muntlig presentasjon i grupper, fire til seks studenter, der hensikten er erfaringsdeling fra pedagogisk praksis.;

    ;

    Arbeidskrav 3

    Dokumentasjon av entreprenøriell praksis i form av en digital presentasjon som kan brukes i undervisningssammenheng med skriftlig refleksjon over innhold og arbeidsprosess. Oppgaven utføres individuelt og forankres i yrkesfaglig praksis. Hensikten er å få erfaring med entreprenørskap og i å bruke digitale verktøy som dokumentasjon i undervisning.;Omfang:1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg og digital presentasjon;

    ;

    Arbeidskrav 4

    Individuell skriftlig faglig forankret fordypningsoppgave innen fire til seks tema innen psykisk helse, anatomi, fysiologi og sykdomslære med refleksjon knyttet til yrkesdifferensiert og tilpasset opplæring. Hensikten med arbeidskravet er å kunne fordype seg faglig for å kunne tilpasse og yrkesdifferensiere undervisning. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + vedlegg.;

    ;

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    ;

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Læringsutbytte

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 14 dager, i form av mappe som består av faglig refleksjon over eget læringsutbytte fra arbeidskrav 4 samt to selvvalgte arbeidskrav i emnet. Omfang 3500 ord +/- 10 % + litteraturliste. Arbeidskravene som inngår i refleksjonen legges som vedlegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
    • Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
    • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Innhold

    • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
    • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
    • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
    • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
    • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
    • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
    • Omsorg ved kriser
    • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
    • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
    • Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
    • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen

    ;

    Praksis

    • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
    • 10 dager yrkesfaglig praksis

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    ;

    Arbeidskrav 1

    Individuell refleksjon fra 10 dagers praksis fra ungdomstrinnet knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Omfang: 2000 ord +/- 10% + vedlegg, bilder mm. Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning.

    ;

    Arbeidskrav 2

    Gruppebasert* praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg for resten av klassen med selvvalgt tema innenfor kunst og håndverk. Det skal vedlegges en undervisningsplan. Omfang: ca. 30 minutter presentasjon i grupper á 4-5 studenter. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i teori innenfor de aktuelle temaene og øve på samarbeid om undervisning i et profesjonsfellesskap.

    ;

    *Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

    ;

    Arbeidskrav 3

    Dokumentasjon og refleksjon fra 10 dagers yrkespraksis med fokus på produkter, teknikker og arbeidsprosesser relevant for undervisning på ungdomstrinnet. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang:800 ord +/- 10% pr. dokumentasjon + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med ulike teknikker og materialer, som kan anvendes i undervisning på ungdomstrinnet.

    ;

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører

    arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer;
    • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
    • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.;
    • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap;
    • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av differensiert undervisning;;
    • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø;
    • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted;
    • Entreprenøriell læring
    • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven;;
    • Anatomi, fysiologi og sykdomslære samt symptomer og behandling, smitte og immunforsvar
    • Legemidler, førstehjelp
    • Eldre og funksjonshemmede
    • Psykiske plager og lidelser
    • Motivasjon