EPN-V2

YFEF1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike veiledningsstrategier

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan reflektere over og vurdere egen læring
  • kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan orientere seg i faglitteratur
  • kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
  • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.

Praksis

  • 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jfr. praksisguiden)

Content

  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
  • Lærerrollen
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for elektrofag
  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i elektrofag
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
  • Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
  • Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for elektrofag
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk

Praksis

  • Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager

Teaching and learning methods

  • Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).

Course requirements

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

  • Refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner mm). Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Assessment

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.

Grading scale

  • skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
  • innføring i læreplanverket
  • læreplananalyse (Vg2 og Vg3)
  • årsplanlegging
  • elev-, lærer, og instruktørrollen
  • relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv
  • undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen)
  • ledelse av læringsprosesser - klasseledelse
  • læringsstrategier- og metoder
  • utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
  • motivasjon, undervisning og læring
  • veiledningsstrategier

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.