EPN-V2

YFFB2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationally relevant and adapted learning
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle hjelpemidler tillatt.

Forkunnskapskrav

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Læringsutbytte

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.;;

Innhold

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer;
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.;
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.;
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap;
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning;;
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø;
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted;
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven;;

;

Praksis:

  • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden);
  • 25 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis);

Arbeids- og undervisningsformer

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

;

Arbeidskrav 1

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra totalt 5 dager yrkesfagligpraksis med fokus på HMS/kvalitetssikring. Omfang: 800 ord +/- 10 % + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med og innsikt i hvordan yrkene i utdanningsprogrammet arbeider med kvalitetssikring, helse miljø og sikkerhet.

;

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc.;Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer, begrunnelser og refleksjoner fra pedagogisk praksis. Dokumentasjonen skal gi kvalitativ innsikt i hva som konkret er planlagt, gjennomført og vurdert, med konkrete eksempler på oppgavetekster, elevbesvarelser mm.

;

Arbeidskrav 3

Presentasjon av HMS/kvalitetssikrings- tiltak i gruppe på 3-5 studenter. Omfang: Presentasjon 15-20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er at studentene gjennom eget arbeid og erfaringsdeling skal få innsikt i ulike HMS/kvalitetssikringstiltak i skole og arbeidsliv.

;

Arbeidskrav 4

Individuell dokumentasjon av entreprenøriell praksis. Omfang: 1500 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være film, prosessdokumentasjon etc. Hensikten med arbeidskravet er å opparbeide erfaring med å lage en visuell prosessdokumentasjon ved bruk av film eller andre relevante verktøy, som kan brukes i en undervisningssituasjon.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 - 4 utvalgte arbeidskrav og læringsutbytter i emnet, med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS og entreprenøriell lærling.;Omfang: 4000 ord +/-10% + vedlegg/som skal inkludere utvalgte arbeidskrav.

;

Ny og utsatt eksamen;

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ordinær eksamen.
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.;;
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.;;

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.;;