EPN-V2

YFSR3900 Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se omtale av praksis i programplanen

Forkunnskapskrav

Se omtale av praksis i programplanen

Læringsutbytte

Se omtale av praksis i programplanen

Innhold

  • Forskningsmetodikk
  • FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv
  • Dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
  • Ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
  • Styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
  • Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis samt elev- og arbeidslivmedvirkning.

 

 

Praksis

Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift. 

Arbeids- og undervisningsformer

Se omtale av praksis i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se omtale av praksis i programplanen

Vurdering og eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Vurderingsuttrykk

Se omtale av praksis i programplanen

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.