EPN-V2

YFRM1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare laboratorieteknisk arbeidsgang og teoretiske konstruksjonsprinsipper knyttet til fremstilling av hard bittskinne, partielle og hele proteser, og helsett oppstilt i ulike kjevekams-relasjoner
  • beskrive de vanligste kliniske problemstillingene knyttet til oral patologi, tap av støttesoner/bitthøyde, resttannsettets topografi, og lateral kjevekamsrelasjon relatert til fremstilling av produkter som skal gjenopprette pasientens bittfunksjon
  • forklare betydningen av tannprotesens utforming i forhold til funksjonelle, estetiske og fonetiske aspekter, og pasientens aksept og tilvenning til produktet
  • forklare kliniske indikasjoner, kontraindikasjoner, behandlingsplanlegging og protetiske alternativer ved enkle implantatbaserte løsninger
  • gjøre rede for muligheter og begrensninger ved CAD/CAM relatert til tannteknisk produksjon
  • utdype relevante fagspesifikke vurderingskriterier og tilhørende fagterminologi ved vurdering av det tanntekniske produktets praktiske utførelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremstille gipsmodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med tilfredsstillende funksjon og presentabelt utseende
  • utføre enkel protesereparasjon eller rebasering som tilbakefører optimal protesefunksjon og passform
  • velge ut egnet tannsett til den enkelte protesepasient basert på kunnskap om oral anatomi og farge- og formlære
  • utføre modellanalyse, samt fremstille helproteser og helsett i normal- og kryssbitt med tilfredsstillende artikulasjon, passform og estetikk
  • konvensjonelt og digitalt fremstille hard ortodontisk bittskinne (Michiganskinne) med tilstrekkelig funksjon og estetikk
  • konstruere enkle trådklammer til partielle proteser med akseptabel retensjon
  • under veiledning designe og fremstille partielle Cobolt-Crom skjeletter med optimal trykkbelastning, retensjon og passform
  • anvende voks, gips, Cobolt-Crom legeringer, metylmetakrylat, og tilhørende produksjonsutstyr på en måte som ivaretar materialenes egenskaper gjennom fremstillingsprosessen, samt ivaretar gjeldende retningslinjer innen HMS

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere og presentere eget arbeid muntlig og skriftlig ved bruk av fagterminologi
  • utføre systematisk litteratursøk og korrekt kildehenvisning

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene omfatter demonstrasjonsforelesninger, selvstudier, oppgaveskriving, seminarer og ferdighetstrening under veiledning på skolens produksjonslaboratorier. Ferdighetstreningen er fremtredende i emnet og foregår parallelt for fordypning i fast- eller avtakbar protetikk. Gjennom obligatorisk portfoliopresentasjon og likemannsvurdering av medstudenters prestasjoner, kan studentene lære av hverandre, slik at arbeidene kan forbedres før eksamensinnlevering.

Studenten skal gjennom emnet utarbeide en prosessbok (arbeidskrav) som i tekst og bilder dokumenterer egen fremstilling og kvalitetsvurdering av alle typer arbeider og produksjonsteknikker gjennomgått i emnet. Studenten får individuell veiledning i forhold til faglig utvikling, og tilbakemelding på innleverte oppgaver. Arbeidskravet har til hensikt å bidra til kunnskapsutvikling, samt fungere som faglig støtte under praksisstudiene i tredje studieår.

Innhold

  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrker

Næringsmidler som kulturbærer

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap

Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.

  • Etikk

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler

  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet

Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer

  • Læringsstrategier

Planlegging av yrkesopplæring

  • Lærerrollen
  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen

Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen

  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
  • individuell prosessbok etter nærmere gitte kriterier. Prosessboken skal dokumentere samtlige arbeider og framstillingsteknikker i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Mappevurdering:

Del 1) To individuelle skriftlige oppgaver, totalt 3000 ord (+/- 10 prosent).

Del 2) Tre individuelle praktiske oppgaver etter gitte kriterier (Arbeid tilsvarende 10 laboratoriedager).

Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting vektes del 1 og del 2 likt, men dersom en eller flere av oppgavene blir vurdert til «ikke bestått» blir også samlet karakter «ikke bestått».

Ved ny og utsatt eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaver vurdert til «Ikke bestått» én gang. Praktiske arbeider må da forbedres eller lages på nytt.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.

Sensorordning

20 studiepoeng overlapp med TANN2400 Avtakbar protetikk.