Programplaner og emneplaner - Student
YFBA1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational core elements and leadership of learning processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Generelle opptakskrav til yrkesfaglærerutdanningen.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk
- har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker
- har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter
- har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
- kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving
- kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet
- kan observere og kartlegge elever og brukers behov
- kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen
- kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
- kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Læringsutbytte
Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Innhold
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
- har kunnskap om hovedlinjer i designhistorien fra 1850-1900
- har kunnskap om relevant fagterminologi
- har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
- har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom
Ferdigheter
Studenten:
- kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
- kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
- kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
- kan samarbeide og aktivt delta i grupper om framlegging av fagstoff
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
- kan anvende relevant faglitteratur innenfor kunst- og designhistorie og referere korrekt i skriftlig arbeid
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan reflektere over hvordan visuelle materielle kulturytringer kan inspirere til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
- kan anvende kunnskaper i kunst og designhistorie på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst- og designhistorie tilpasset ulike alderstrinn
- kan se sammenhenger mellom kunst- og designhistorie og andre fag/fagområder i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Vurdering og eksamen
Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord til presentasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått. Det gis individuell karakter.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Sensorordning
Opptak til studiet.